شناسه خبر : 27422

آخرین جزئیات طرح اشتغال روستایی

آخرین جزئیات طرح اشتغال روستایی

طبق آخرین گزارش ها و همچنین اظهارات رئیس جمهور در روز ملی روستا تا کنون ۳۰۰ هزار شغل در روستا ایجاد شده است و صنایع تولیدی غیرفعال یا نیمه فعال به چرخه بازگشته اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، حمایت از طرح های اشتغال روستایی یکی از سیاست های دولت در برنامه ریزی برای اشتغال زایی است.طرح اشتغال روستایی از دی ماه 97 به اجرا درآمد و با اذن مقام معظم رهبری مقرر شد 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و به طرح های اشتغال زایی اختصاص یابد.

در راستای این طرح به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و 500 ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

چندی پیش سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه کارگروه ملی اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری که متشکل از این معاونت، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و مدیران عامل بانک‌ها بعد از یک سال تشکیل جلسه داده بود اظهار داشت: با اذن مقام معظم رهبری 1.5 میلیارد دلار در سال 97 ذیل قانون اشتغال پایدار روستایی اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی داده شد که مجموعاً با سهم آورده بانک‌های عامل بیش از 21 هزار میلیارد تومان به روستاییان اختصاص یافت.

مدنی با بیان اینکه تاکنون حدود 15 هزار میلیارد تومان از منابع به روستاییان اختصاص یافته است تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 5 هزار میلیارد تومان از محل بازپرداخت تسهیلات داده شده و 4 هزار میلیارد تومان از محل اصل منابع در اختیار بانک‌های عامل قرار دارد که مقرر شد هر چه سریعتر از طریق سامانه کارا در اختیار روستاییان عزیز قرار گیرد. 

وی افزود: بیش از 53 میلیون دلار از مبلغ اذن گرفته شده از مقام معظم رهبری هنوز توسط صندوق توسعه ملی اختصاص نیافته که در کارگروه مقرر شد این مبلغ هر چه سریعتر اختصاص یابد که با احتساب سهم بانک‌ها پیش‌بینی می‌شود بیش از 2500 میلیارد تومان از این محل به اشتغال روستاییان اختصاص یابد. 

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با اختصاص این 11 هزار میلیارد تومان ظرف مدت یک سال، بیش از 11 هزار طرح با حدودا 55 هزار شغل مستقیم در روستاهای کشور ایجاد شود. 

مدنی تاکید کرد: طبق دستور معاون اول محترم رئیس‌جمهور اولویت اختصاص منابع در دوره جدید اتمام طرح‌های نیمه تمام، احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل و طرح‌های دانش بنیان خواهد بود.

سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری،  چند روز گذشته هم در روزملی عشایر و  روستا نیز در سخنانی گزارشی از دستاوردهای دولت در زمینه توسعه و تعمیق اقتصاد روستائی و به ویژه روند اجرای 12هزار طرح عمرانی و ایجاد 300هزار شغل پایدار در روستاها ارائه کرد.

 ابراهیم رئیسی, رئیس جمهور کشور نیز در مراسم روز ملی عشایر و روستا نیز  تنوع قومی در کشور را یک فرصت و نقطه قوت برای جمهوری اسلامی در جهت پیشرفت و توسعه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دشمن وقتی می بیند با وجود همه تحریم‌ها امروز 300هزار شغل و 12هزار طرح فقط در روستاها ایجاد و راه‌اندازی شده و صنایع تولیدی غیرفعال یا نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته‌اند، به فکر توطئه علیه کشور می افتد.

از سوی دیگر نیز نعمت الله رضایی,مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در آخرین گزارش خود جزئیات پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی احیای مشاغل خاموش در روستا در دستور کار است.

به گفته ی وی از محل اشتغال پایدار روستایی حدود 800میلیارد تومان از منابع قبلی و 800میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط باقی مانده پرداخت شده است که فرصتی مناسب برای احیای مشاغل خاموش شده خواهد بود.

وی با اشاره به مبالغ ابلاغ شده به صندوق افزود: با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، 530میلیارد تومان مجددا به صندوق ابلاغ شده و از محل منابع اشتغال پایدار روستایی نیز 2600میلیارد تومان در اختیار داریم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره طرح‌های ثبت شده در سامانه کارای وزارت کار نیز گفت: تاکنون طرح‌های ثبت‌شده در سامانۀ کارا شامل مبلغی در حدود 540میلیارد تومان است و تسهیلات اشتغال روستایی در همین راستا در دست بررسی است.

ارسال نظر