شناسه خبر : 27401

لوازم یدکی بدون کد شناسه جمع‌آوری می‌شود

لوازم یدکی بدون کد شناسه جمع‌آوری می‌شود

۱۵ مهر ماه آخرین روز مهلت قانونی ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۵ قلم لوازم یدکی بود که به پایان رسید؛ بر این اساس طبق تاکید مسئولان وزارت صمت و از جمله معاون صنایع عمومی وزارت صمت، از این پس محصولات بدون کد شناسه قاچاق محسوب می‌شوند و طبق قانون قاچاق، جمع‌آوری خواهند شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، روز گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن اشاره به اینکه تولید و واردات لوازم یدکی خودرو ملزم به دریافت شناسه کالا شده و عرضه‌کنندگان قطعات یدکی خودرو تا ۱۵ مهر ماه فرصت داشته‌اند که کالاهای بدون شناسه را تعیین تکلیف و برای آن‌ها شناسه دریافت کنند، تصریح کرد: پس از این تاریخ فروش لوازم یدکی خودرو بدون کد شناسه به عنوان قاچاق محسوب و با فروشندگان این کالاها برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم یدکی بایستی تولیدهای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، تصریح کرد: علاوه براینکه ۵۵ قلم از لوازم یدکی و قطعات خودرو بایستی دارای شناسه باشند، اما عرضه‌کنندگان لوازم یدکی نیز حتما در زمان خرید از تولیدکننده، به شناسه و کد رهگیری کالا توجه کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت، تاکید کرد: پس از ۱۵ مهر ماه، بازرسان قطعات و لوازم یدکی بدون شناسه در سطح بازار را طبق قانون قاچاق، جمع‌آوری خواهند کرد.

گفتنی است؛ در راستای اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودروها از ۱۵ فرودین ماه، لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت اجرای طرح مبارزه با قاچاق و تقلب قرار گرفت و عدم ثبت معاملات تجاری حوزه کالاهای قطعات یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت مشمول برخورد قانونی شده است. در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین ماه در سراسر کشور عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد و از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. در نهایت از ١۵ مرداد ماه، عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع  و ثبت "کد نقش" فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شد.

در راستای بررسی اجرای درست و حسن انجام کار این طرح که با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، ضمن اشاره به اینکه از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه بایستی با کد رهگیری به بازار عرضه شوند و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیدات خود را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، اظهار کرد: البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود هستند، فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

البته که فرصت شناسه‌دار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری تا ۱۵ مهر ماه تمدید شد.

ارسال نظر