شناسه خبر : 27160

۱۵ درصد شیرخشک بدون چربی از داخل تامین می‌شود

۱۵ درصد شیرخشک بدون چربی از داخل تامین می‌شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: ماهانه حدود ۵ میلیون قوطی شیرخشک تولید می‌شود و از مجموع تولید ۷۰ میلیون قوطی در سال، ۴۰ تا ۵۰ میلیون قوطی در داخل مصرف و مابقی به بازار‌های عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، هانی تحویل زاده گفت: هم اکنون وضعیت بازار شیرخشک‌های رگولار، رژیمی و متابولیک با یکدیگر متفاوت است به طوریکه در تولید آن مشکلی نداریم، اما در خصوص شیرخشک‌های رژیمی با مشکلات گمرکی و بازار روبرو هستیم.

به گفته او، بنابر آمار ماهانه حدود ۵ میلیون قوطی شیرخشک تولید می‌شود، درحالیکه نیاز بازار کمتر از این رقم است؛ بنابراین از مجموع تولید ۷۰ میلیون قوطی در سال، ۴۰ تا ۵۰ میلیون قوطی در داخل مصرف و مابقی به بازار‌های عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

تحویل زاده می‌گوید: قیمت کنونی شیرخشک در بازار‌های جهانی ۴ تا ۸ یوروست، در حالیکه قیمت شیرخشک بازار داخل نصف این رقم است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: با توجه به اختلاف قیمت شیرخشک داخل با بازار‌های جهانی، بخشی از شیرخشک تولیدی به بازارهای هدف قاچاق می شود، این موضوع کماکان تا نزدیک شدن قیمت به بازار‌های جهانی استمرار دارد. 

بنابر آمار ۸۵ درصد مواد اولیه شیرخشک نوزاد وارداتی است و تنها ۱۵ درصد شیرخشک بدون چربی از داخل تامین می‌شود که با کاهش قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۴ درصد به ۲ درصد، افزایش مجدد قیمت منتقی است.

بنابر گفته تحویل زاده، هم اکنون متوسط قیمت شیرخشک بازار داخل ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان است که با اجرای قانون کاهش مالیات بر ارزش افزوده، قیمت ثابت باقی می‌ماند. اما مردم نگرانی در خصوص تامین شیرخشک نداشته باشند.

ارسال نظر