شناسه خبر : 27141

چرا باید وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود؟

چرا باید وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت نابسامان حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای، عقب ماندگی در حوزه ساخت مسکن و چالش های موجود در حوزه طرح های تفصیلی و هادی شهرها از جمله مسائلی است که بر ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی دلالت دارد.

به زارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، کمال علیپور خنکداری، درباره طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بیان کرد: بنده از موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم، چراکه امروز وزارت راه و شهرسازی مسئولیت های زیادی بر عهده دارد و خیلی از مسئولیت های اصلی و زیربنایی این وزارتخانه بر زمین مانده است. به نظر می رسد یک وزیر هرچقدر هم که توانمند باشد نمی تواند همه مسئولیت های تعریف شده برای این وزارتخانه را به درستی به سرانجام برساند.

اهداف وزارت راه و شهرسازی طبق برنامه محقق نشده است

وی در ادامه اظهار کرد: هرچقدر هم که برون سپاری صورت گیرد و مسئولیت ها به استان ها و معاونین سپرده شود، باز هم نقش وزیر در انجام مسئولیت های تعریف شده برای این وزارتخانه پررنگ است و بنظر می رسد که مسئولیت های این وزارتخانه طبق برنامه پیش نمی رود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: امروز ما در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی وضعیت بسیار نابسامانی داریم. میانگین سن ناوگان هوایی ما حدود ۳۵ سال است. در خصوص وضعیت ناوگان ریلی نیز باید گفت که صاحبان کالا حاضر نیستند کالاهای خود را با خطوط ریلی جابجا کنند چراکه میانگین سرعت حمل و نقل ریلی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است، در حوزه لوکوموتیو نیز وضعیت نابسامان و میانگین سنی لوکوموتیوها بالاست و بعضا به ۴۰ سال می رسد. زیرساخت های ریلی و ایستگاه های ریلی و شبکه ریلی که باید بنادر و شهرهای بزرگ را به هم اتصال دهند اصلا وضعیت مناسبی ندارد.

برای رشد اقتصادی باید به حوزه حمل و نقل توجه شود

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زیرساخت های حمل و نقل زمینی نیز نامناسب است. جاده های کشور برای حمل و نقل ماشین های سنگین برای جابجایی کالا مناسب نیست. اگر کشور بخواهد رشد اقتصادی در حوزه جی.دی.پی داشته باشد در وهله اول باید به حوزه حمل و نقل توجه کند. اگر حمل و نقل کشور ضعیف باشد قطعا در همه حوزه ها دچار عقب ماندگی خواهد شد.

چالش‌ها در حوزه مسکن پابرجاست

علیپور در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر در حوزه مسکن نیز دچار مشکل هستیم. در طرح جامع مسکن که بخشی از آن به آمایش سرزمین مربوط می شود دچار عقب ماندگی هستیم. وزارت راه و شهرسازی باید در حوزه آمایش سرزمین و ایجاد شهرهای جدید گام بردارد. حتی طرح های جامع شهرهای قدیمی نیز به روزرسانی نشده و صرفا تمدید می شود. طرح های تفصیلی جدید و جانمایی کاربری ها برای شهرهای قدیمی باید دنبال شود. ما بعد از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب می بینیم که هنوز در برخی از شهرهای بزرگ اماکن فرهنگی ساخته نمی شود چراکه در طرح تفصیلی دیده نشده است.

وی افزود: در حوزه مطالعات برای ایجاد شهرهای جدید، طرح های تفصیلی و طرح های هادی که به وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد، دچار مشکل هستیم. مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته خود را به درستی نشان دهد. یا در حوزه زلزله نیز این وزارتخانه نتوانسته آنطور که باید و شاید گام بردارد. ما هنوز در بحث دستگاه های زلزله سنج محتاج کشورهای دیگر هستیم.

تاکنون حداقل باید ساخت یک میلیون مسکن کلید می‌خورد

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکل مسکن گفت: امروز وضعیت مسکن حاد شده است، ما جوانان زیادی داریم که به مسکن نیاز دارند. حداقل سالیانه به ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، دلیلی هم ندارد که حتما دولت متولی ساخت مسکن بشود. مجلس قانون خوبی برای ساخت مسکن مصوب کرد اما وزارت راه و شهرسازی فهم درستی از قانون مصوب مجلس ندارد، فکر می کند که خود وزارتخانه باید پول بیاورد و خودش مسکن بسازد. در حالی که دولت باید شرایط ساخت مسکن را مهیا کند. هنوز استارت ساخت ۳۰۰ هزار واحد هم نخورده است. تاکنون حداقل باید استارت ساخت یک میلیون واحد مسکونی خورده بود.

نماینده قائمشهر بیان کرد: در ساخت مسکن به شدت دچار عقب ماندگی هستیم، دولت باید شرایط ساخت را فراهم کند و بخش خصوصی و انبوه سازان باید برای ساخت مسکن به میدان بیایند، قرار نیست که دولت نقش تصدی گری بر عهده داشته باشد، دولت باید تسهیلات را فراهم کند، صدور پروانه را تسهیل کند و انبوه سازان را به میدان بیاورد. این ها بخشی از مشکلات است. زمانی که وزیر راه و شهرسازی با ۵۵ معاون سازمان جلسه برگزار می کند قطعا از آن جلسه نتیجه ای حاصل نمی شود.

ادغام وزارت راه و شهرسازی از ابتدا اشتباه بود

علیپور در پایان بیان کرد: شورای عالی ترافیک، شورای عالی حمل و نقل، شورای عالی مسکن و شهرسازی و شورای عالی هوایی تنها تعدادی از شوراهایی است که وزیر راه و شهرسازی باید شخصا در آن حضور یابد. به نظر می رسد ادغام این وزارتخانه از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه گام برداشت و نباید صورت مسئله را پاک کرد.

ارسال نظر