شناسه خبر : 27099

اختصاصی چابک آنلاین؛

جهش چهار برابری صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در یکسال

تجهیزات صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی تحت پوشش بیمه تمام خطر است

جهش چهار برابری صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در یکسال

یک عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران، با بیان اینکه رویکردهای دولت جدید منجربه دستاوردهای قابل توجهی در زمینه صدور خدمات فنی ومهندسی شده است، گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی از ۵۰۰ میلیون دلار در شهریور ماه سال گذشته به ۱.۸ میلیارد دلار در شهریورماه سال جاری رسیده که نشان دهنده جهش حدود چهار برابری ارز آوری کشور در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی است.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، ایرج گلابتونچی، درگفتگو با چابک آنلاین، با اشاره به ظرفیت بالای موجود در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، افزود: در صورتی که هم افزایی و هماهنگی بهتری بین مسئولین امر در دولت و فعالان حوزه صدور خدمات فنی مهندسی انجام شود، دستاوردهای درخشان تری می تواند دراین زمینه حاصل شود.

به گفته وی، البته مشکلاتی همچون عدم امکان صدورضمانت نامه ها برای شرکت درمناقصات برون مرزی در این حوزه وجود دارد که اگر بتوان با تدابیری این مشکل را کنترل کرد، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

وی، تاکید کرد: پیمان شانگهای فرصت بسیارمناسبی برای مشارکت و حضور کشور ما در زمینه فعالیت های فنی و مهندسی است و به نظر می رسد در راستای پیمان همکاری شانگهای و توجه و فعالیت بیش تر دولت در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی،  می توان پروژه های  بیش تری درکشورهای  CIS  اخذ کرد .

به گفته دبیرسندیکای شرکت های ساختمانی ایران، عمده فعالیت کشور در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای خارجی ، در حوزه فعالیت های ساختمانی و فعالیت های عمرانی مثل راهسازی، ساخت بزرگراه، سدو تونل انجام می شود ، به طوری که بیش از 50 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، درحوزه ساختمان است.

گلابتونچی، با اشاره به حضور شرکت های ایرانی درنمونه هایی از پروژه های ساختمانی خارج از کشور، افزود: عمده فعالیت کشور در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر مثل عراق ،ونزوئلا و آفریقا مربوط به احداث ساختمان ها است ودرحال حاضر پروژه های ساختمانی مختلف در عراق  نیز با همکاری شرکت های ایرانی درحال ساخت است.

وی، ادامه داد: حدود 10 هزار واحد مسکونی ونزوئلا در سنوات گذشته توسط شرکت های ایرانی ها ساخته شده و در حال حاضرچهل حوزه زیرساختی عراق نیز در دست اجرای ایرانی ها است و این امر نشان دهنده این است که کارفرمایان خارج از کشور به دانش مهندسی کشور ما اعتماد دارند.

دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران، تصریح کرد:درکنار عملکرد مناسب شرکت ها در زمینه پروژه هایی که درکشورهای خارجی اجرا شده ، عواملی مانند پشتیبانی ستادی، دانش فنی، ساختار سازمانی وحمایت های دولت از عملکرد این شرکت ها در خارج از کشور در ماندگاری بازار صدورخدمات فنی و مهندسی تاثیرگذار است.

گلابتونچی،افزود:پروژه هایی که توسط شرکت های ایرانی در خارج از کشور احداث شده سابقه ای درزمینه ضبط ضمانت نامه  و برخوردهای قهری از سوی کارفرمایان خارجی  ندارد وتوان شرکت های ایرانی برای ماندگاری در بازارهای خارجی و ارجاع پروژه های بعدی به این شرکت ها، همواره قابل قبول است.

وی، با اشاره به اینکه حدود 56 هزارشرکت ساختمانی در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی  در کشور تایید صلاحیت و رتبه بندی شده اند، گفت: تعداد شرکتهایی که  تراز آنها به تراز صدور خدمات فنی و مهندسی می رسد 60 تا 70 شرکت هستند که  به صورت جدی در این زمینه فعالیت می کنند و درصورتی که فرصت و شرایط بازار اجازه دهد و توجه دولت به  صادرات خدمات فنی و مهندسی بالا باشد، شرکت های دیگر هم می توانند وارد این عرصه شوند.

دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی ایران، افزود:علاوه بر فعالیت های ساختمان سازی، حداقل 20 شرکت ایرانی درزمینه های طراحی و خدمات مهندسی مشاوره در خارج از کشور فعالیت بزرگی در حوزه های ساختمان، آب و راهسازی انجام می دهند ، بنابراین به طور کلی حدود 80 تا 90 شرکت ایرانی در زمینه طراحی، مشاوره،  نظارت و اجرا پتانسیل رقابت و حضوردر بازارهای خارجی را دارند.

گلابتونچی، درخصوص مسائل بیمه ای شرکت های ساختمانی که در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارند، گفت: تمامی شرکت های فعال در این حوزه جزو شرکت های شناسنامه دار هستند که برای حضور در پروژه های مختلف عمرانی چه در داخل کشور و چه خارج از کشور، الزام به رعایت تمام وظایف قانونی خود بخصوص در زمینه بیمه های عمومی و پرخطر هستند بنابراین تمامی پرسنل ها، کارگران، کارگاه ها وتجهیزات این شرکت ها تحت پوشش بیمه تمام خطر هستند.

 

ارسال نظر