شناسه خبر : 26896

برنامه کاهش کمبود جهانی کود کلید خورد

برنامه کاهش کمبود جهانی کود کلید خورد

پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر از سرگیری صادرات آمونیاک روسیه از طریق اوکراین، این امیدواری را ایجاد کرده است که می‌توان کمبود جهانی کود را کاهش داد و همچنین، کمبود غذا در جهان را که به دلیل درگیری در اوکراین تشدید شده است کاهش داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سازمان ملل پیشنهاد کرد که گاز آمونیاک متعلق به تولیدکننده کود روسی Uralchem از طریق خط لوله به مرز اوکراین پمپاژ شود. این خط لوله برای پمپاژ ۲.۵ میلیون تن آمونیاک در سال از منطقه ولگا روسیه به بندر یوژنی در دریای سیاه اوکراین در نزدیکی اودسا طراحی شده است که پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تعطیل شد.

بخشی از خط لوله از منطقه میکولائیف در اوکراین می‌گذرد که به طور منظم گلوله باران می‌شود، هرچند تا به امروز از هر گونه آسیبی جلوگیری شده است.

آمونیاک یک عنصر کلیدی در تولید کود نیترات است که کشاورزان از جمله تولیدکنندگان گندم هنگام کاشت محصولات در پاییز و بهار برای عملکرد خوب و محتوای پروتئین به آن نیاز دارند.

افزایش شدید قیمت گاز اروپا باعث کمبود جهانی کود نیتروژن شده است. صنعت کود روسیه تخمین می‌زند که تا ۷۰ درصد از کارخانه‌های آمونیاک اروپا تولید خود را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند. کشاورزان در فرانسه در حال حاضر ۲۰ درصد کمتر از سطح پوشش کود در یک سال گذشته هستند و نگران محصولات ۲۰۲۳ هستند.

روسیه قبلاً ۴.۴ میلیون تن آمونیاک در سال صادر می‌کرد که ۲۰ درصد تجارت جهانی دریایی را تشکیل می‌داد. آمونیاک روسیه عمدتاً به تولیدکنندگان کود در مراکش، ترکیه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا می‌رفت که سازمان ملل برای کمک به کاهش بحران جهانی غذا، مایل به بازیابی تولید آنهاست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد پس از تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت که رفع موانع بر سر راه صادرات کود روسی کاملا ضروری است. او ماه گذشته به خبرنگاران گفت، هیچ راه‌حلی برای بحران جهانی غذا بدون اطمینان از دسترسی کامل جهانی به محصولات غذایی اوکراین و غذا و کودهای روسیه وجود ندارد.

 

ارسال نظر