شناسه خبر : 26723

در یکسال گذشته چند نفر مجوز مشاغل خانگی گرفتند؟

در یکسال گذشته چند نفر مجوز مشاغل خانگی گرفتند؟

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور از رشد ۵۴ درصدی تعداد رشته‌های مشاغل خانگی در کشور خبر داد و گفت: در یک سال اول فعالیت دولت بیش از ۱۳۹ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر و ۷۶ هزار شغل پایدار در این حوزه ایجاد شده است.

به گزارش  چابک آنلاین به نقل از ایسنا، امروزه اشتغال خانگی یکی از راههای موثر برای ایجاد اشتغال در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و به منبع مهمی برای درآمد افراد و خانوارها تبدیل شده است؛ افراد با کار در خانه در کنار دیگر اعضا علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار خود به افزایش رفاه و اقتصاد خانواده نیز کمک می‌کنند.

برابر آمارها ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است در حالی که این رقم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می شود. رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور معتقد است باید تلاش کنیم سهم مشاغل خانگی به سه درصد فعلی از اقتصاد و اشتغال کشور محدود نشود و به نقطه مطلوب از تولید ناخالص داخلی که با آن فاصله‌ داریم در این زمینه برسیم.  

بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند و خیاطی، قالیبافی، گلیم بافی، پرورش زنبور عسل، فرآوری زعفران، تولیدات چرمی دست دوز و پرورش گیاهان زینتی از جمله رشته‌های حوزه مشاغل خانگی به شمار می‌روند.

آزیتا همتیان ـ رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی ـ با اشاره به افزایش تعداد رشته‌های مصوب مشاغل خانگی از ۳۳۵ رشته به ۵۱۵ رشته، از رشد ۵۴ درصدی تعداد رشته‌های مشاغل خانگی خبر می‌دهد.

او می گوید:در حال حاضر رویکرد ما این است که نباید نگاه تک‌بعدی و سنتی به توسعه مشاغل خانگی داشته باشیم بلکه باید بستر حضور همه گروه‌ها اعم از زنان به‌ویژه زنان خانه‌دار، مردان، جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاهی را برای ورود به حوزه مشاغل خانگی فراهم کنیم.

در یکسال گذشته چند نفر مجوز مشاغل خانگی گرفتند؟ در یک سال اول فعالیت دولت بیش از ۱۳۹ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر و به ۴۱ هزار نفر وام بانکی پرداخت شده است 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی،  با اشاره به هدفگذاری ایجاد ۳۰۰ هزار شغل خانگی تا پایان سال، این تعهد را ناشی از توجه دولت به توسعه مشاغل خانگی دانسته و می افزاید: دولت برای سال اول فعالیت خود، ایجاد یک‌میلیون شغل را در نظر گرفته بود که ۳۰۰ هزار مورد آن به بخش مشاغل خانگی اختصاص دارد و همه تلاش ما این است که بتوانیم تا پایان سال تعهد ایجاد ۳۰۰ هزار شغل محقق شود.

همتیان، آماری از ایجاد مشاغل خانگی در دولت سیزدهم ارائه کرده و می‌گوید:  در یک سال اول فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۱۳۹ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر، به ۴۱ هزار نفر تسهیلات بانکی پرداخت و ۷۶ هزار شغل پایدار در این حوزه ایجاد شده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ صدور مجوزهای مشاغل خانگی ۴۰۰ درصد، افراد بهره‌مند از تسهیلات ۳۰۰ درصد و اشتغال ایجادی در این بخش ۲۰۰ درصد رشد داشته و حاکی از تحولات خوب در حوزه مشاغل خانگی است.

پیش از این بر اساس آمار عملکرد مشاغل خانگی در ۹ ماهه فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۷۵ هزار مجوز از طریق سامانه مشاغل خانگی صادر شده بود که آمار جدید نشان می‌دهد در سه ماه گذشته ۶۴ هزار شغل در این حوزه ایجاد شده که چندین برابر دوره‌های گذشته بوده است و البته کاهش زمان صدور مجوزهای کسب و کار در این بخش بی تاثیر نبوده است.

در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و رفع مانع زدایی از ایجاد مشاغل، وزارت کار مدت زمان صدور مجوز فعالیت‌های مشاغل خانگی را به سه روز کاهش داد و ساز و کار جدیدی برای فعالیت مشاغل خانگی تعیین کرد. در این ساز و کار به منظور تسهیل صدور مجوزها، رشته‌های مشاغل خانگی به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسیم و مشمول دریافت مجوز شده‌اند که در سامانه mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir برای عموم مردم قابل دسترس است.

به گزارش ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با حمایت وزارت کار و همکاری و نقش آفرینی موثر سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد مجری و تسهیل‌گر با هدف توانمندسازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات در ۳۱ استان کشور به اجرا درآمده و دستاوردهای خوبی در زمینه اشتغال پایدار داشته است.

ارسال نظر