شناسه خبر : 26626

تهدید امنیت غذایی پاکستان به دلیل سیلاب های پی در پی

 تهدید امنیت غذایی پاکستان به دلیل سیلاب های پی در پی

بارش باران‌های موسمی طی چند هفته اخیر در پاکستان با به بار آوردن خسارت سنگین به بخش کشاورزی، امنیت غذایی این کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سیل‌هایی که در هفته‌های گذشته پاکستان را درنوردید، فاجعه جدیدی ایجاد کرده است که امنیت غذایی در این کشور را تهدید می‌کند. 

سیل اخیر در پاکستان به محصولات کشاورزی  در بسیاری از مناطق این کشور را که بازار داخلی به آن وابسته است و برای صادرات نیز استفاده می‌شود، آسیب رسانده است.

پاکستان از ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ماه) در معرض سیل‌های ویرانگر قرار گرفت که در نتیجه افزایش میزان باران‌های موسمی و طغیان رودخانه‌های اصلی این کشور، خسارات فراوانی به سطح زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کرد و در کنار آن تلفات جانی سنگینی هم به بار آورد.

آخرین آمار سازمان مدیریت بلایای کشور پاکستان حاکی از آن است که تعداد جان باختگان سیل ژوئیه در این کشور به حداقل ۱۲۸۲ نفر رسیده است که یک سوم آنها کودک هستند.

پاکستان از بحران غذایی رنج می‌برد

شیری رحمان، وزیر تغییرات اقلیمی پاکستان می‌گوید که سیل‌های موسمی وحشیانه، ۴۵ درصد از زمین‌های کشاورزی پاکستان، عمدتاً در سِند را از بین برد و به طور کلی حدود ۱۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرد. برآوردهای جهانی نشان می‌دهد که یک سوم مساحت این کشور زیر آب رفته است.

باران و سیل علاوه بر برخی محصولات میوه، محصولات برنج و پنبه و سبزیجاتی مانند پیاز و گوجه فرنگی را از بین برده و کشت گندم را در ماه‌های آینده تهدید کرده است در شرایطی که جهان در سایه جنگ روسیه و اکراین شاهد بحران جهانی غذایی است.

به گزارش روزنامه پاکستانی «نیوز اینترنشنال»، احمد جواد، معاون رئیس مجمع تجاری پاکستان، گفته است: پنبه و سبزیجات در بسیاری از نقاط کلیدی پاکستان به طور کامل از بین رفته‌اند.  این روزنامه به نقل از احسان اقبال، وزیر برنامه ریزی پاکستان  هم آورده که به نقل از برآوردهای اولیه نیمی از محصول پنبه در پاکستان در اثر بارندگی شدید آسیب دیده است.

مقامات کشاورزی در پاکستان هشدار داده‌اند که ممکن است این کشور در نتیجه فاجعه تخریب محصولات کشاورزی، با بحران غذایی مواجه شود و نسخه پاکستانی روزنامه عرب نیوز به نقل از اتاق کشاورزی استان سِند اعلام کرد که برآوردهای اولیه حاکی از آن است که خسارات نقدی وارد شده به بخش کشاورزی تنها در سِند از ۵۰۰ میلیارد روپیه فراتر رفته است.

این ویرانی تهدیدی برای ایجاد بحران ناامنی غذایی در پاکستان است، بحرانی که پاکستان پس از سیل سال ۲۰۱۰ که این کشور را درگیر کرد و تأثیر زیادی بر امنیت غذایی داشت، تجربه کرد.

میزان ناامنی غذایی در پاکستان قبل از سیل سال ۲۰۱۰، ۴۸ درصد بود و در نتیجه سیل به ۵۸ درصد رسید و اکنون پس از سیل اخیر، بیم آن می‌رود که این میزبان با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی به ۷۰ درصد برسد که این امر برای کشوری که از بحران‌های اقتصادی پی در پی رنج می‌برد، بسیار بالا و خطرناک است.

واردات از خارج

در سایه این فاجعه، قیمت محصولات کشاورزی در پاکستان افزایش یافته است. به عنوان مثال، قیمت گوجه فرنگی پنج برابر و قیمت پیاز نسبت به ماه گذشته سه برابر شده است و مقامات ذیربط در پاکستان انتظار دارند طی سه ماه آینده، این کشور شاهد کمبود این محصولات باشد.

از این رو، دولت پاکستان تصمیم گرفت ضمن تلاش برای تثبیت قیمت مواد غذایی، مجوزهایی را برای تسهیل واردات پیاز و گوجه فرنگی از ایران و افغانستان صادر کند، زیرا وزارت غذا از شورای عواید فدرال این کشور خواسته بود از مالیات و عوارض واردات پیاز و گوجه فرنگی در سه سه ماه آینده معاف شود.

به گفته سید نوید قمر، وزیر بازرگانی پاکستان، واردات از ایران و افغانستان از دو روز گذشته آغاز شده است، به طوری که مبادلات از طریق تجار بخش خصوصی مانند بازار آزاد بدون اعمال عوارض گمرکی برای تجار پاکستانی است.

وزیر بازرگانی پاکستان در گفت‌و‌گو با الجزیره می‌گوید که پاکستان به عنوان یک کشور زراعی در هر بار که سیل به زمین‌های کشاورزی آسیب می رساند، این محصولات کشاورزی را از خارج وارد کرده است.

قمر در رابطه با گندم می‌گوید که پاکستان قبلا گندم صادر می‌کرد، اما در چند سال گذشته مجبور به واردات از خارج شد و با توجه به فاجعه فعلی، نیاز پاکستان به واردات افزایش یافت.

وزیر بازرگانی پاکستان گفت: ممکن است تولید برنج در برخی مناطق به دلیل آب افزایش یابد، اما بسته به درصد افزایش آب به طور کلی ممکن است در مناطق دیگر آسیب ببیند.

اثرات معیشتی

وزیر تجارت پاکستان با بیان اینکه این فاجعه با توجه به ویرانی‌های ناشی از سیل، مردم را در وضعیت بحرانی قرار داده است، می‌گوید که دولت تمام تلاش خود را برای کاهش اثرات این فاجعه بر معیشت مردم به‌ویژه فقرا انجام می‌دهد.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبون» به نوبه خود به نقل از «مفتاح اسماعیل» وزیر دارایی  گزارش داد که دولت واردات سبزیجات از هندرا بررسی خواهد کرد. به نوشته این روزنامه، دولت پس از مشورت با شرکای ائتلافی و ذینفعان کلیدی، ابتدا بر اساس وضعیت کمبود، تصمیم به اجازه واردات خواهد گرفت.

پاکستان در حال بررسی گزینه درخواست وام اضطراری از صندوق بین‌المللی پول است، زیرا به گزارش اکسپرس تریبون برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که سیل‌های ویرانگر ممکن است خساراتی را در حدود ۲.۵ تریلیون روپیه ایجاد کرده باشد و نرخ رشد اقتصادی ممکن است در سال مالی جاری تنها به دو درصد کاهش یابد.

این روزنامه به نقل از منابعی نوشت که وزیر دارایی این هفته به دفتر نخست وزیری اطلاع داده است که وزارت دارایی در حال بررسی ارتباط با صندوق بین المللی پول برای دریافت بسته کمک اضطراری است.

به گفته همین منبع، ارزیابی اولیه وزارت دارایی نشان داد که به دلیل اختلالات زنجیره تامین، متوسط ​​نرخ تورم نیز می‌تواند به شدت به ۲۶ درصد افزایش یابد که سطحی بسیار بالاتر از پیش بینی بانک دولتی پاکستان و صندوق پول بین المللی است که قبل از سیل ۱۸-۲۰ درصد پیش بینی شده بود.

ارسال نظر