شناسه خبر : 26447

اختصاصی چابک آنلاین؛

۶ درصد منابع بانکی به ساخت مسکن اختصاص یافته است!

6 درصد منابع  بانکی  به ساخت مسکن اختصاص یافته است!

یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران،گفت: انبوه سازی تنها راه تسریع در روند ساخت وسازهای پروژه نهضت مسکن ملی بوده اما مشکلات فراوانی بر سر راه انبوه سازان قرار دارد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، ساسان پیرزیاد، ادامه داد: عوامل متعددی در تسریع فرایند انبوه سازی مسکن ملی دخیل هستند که یکی از مهمترین واصلی ترین آن به نوع همکاری وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان برمیگردد که در حال حاضرتمایل  وزارت راه و شهرسازی به سمت قراردادهای پیمانکاری با شرکت های انبوه سازی است.

وی، ادامه داد: در شرایط  فعلی و باوجود تورم بالا،  قراردادهای نهضت  مسکن ملی به صورت پیمانکاری برای انبوه سازان ریسک بالایی دارد و انبوه سازان این ریسک را نمی پذیرند.

به گفته پیرزاد، حتی در صورتی که سازندگان این ریسک را بپذیرند و وارد جریان پروژه شوند، احتمال توقف پروژه و یا کاهش کیفیت ساخت و سازها بالا می رود .

عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران، گفت: تسریع در روند اجرای پروژه های نهضت  ملی مسکن به صورت انبوه سازی مستلزم ایجاد انگیزه برای سازندگان به واسطه قراردهای مشارکتی بین انبوه سازان و دولت است.

پیرزیاد، با تاکید براینکه مشارکت انبوه سازان با یکدیگر در تسریع فرایند اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن  نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: انجمن انبوه سازان تهران بالغ بر هزار و 250 عضو دارد که دو سوم از این اعضا شرکت هستند که هر کدام دارای تشکیلات با کاربری های متفاوت هستند بنابراین تنها در صورت تجمیع منابع این شرکت های انبوه سازی با یکدیگر می توان حریف پروژه عظیم نهضت ملی مسکن  شد.

وی، خاطر نشان کرد که افزایش مشارکت بین اعضای انجمن انبوه سازان تهران تنها با شناخت بیشتراین اعضا از یکدیگر حاصل می شود و این امر یکی ازاهداف اصلی هیات مدیره در دوره جدید است که به صورت جدی در حال پیگیری است و انجمن ایجاد کمیسیون اجتماعی را در راستای تحقق بخشیدن به این هدف در  دستور کار قرار داده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان  تهران، با اشاره به اینکه مشکلاتی در خصوص تامین زمین  مورد نیاز برای ساخت نهضت ملی  مسکن در محل های قابل سکونت وجود دارد، گفت: تغییر کاربری برای زمین هایی که قابل سکونت واقعی هستند  باید تسهیل شود که نقش دولت در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است .

پیرزیاد، با بیان اینکه ارائه تسهیلات بانکی پاسخگوی هزینه های تمام شده مسکن نیست، گفت: 25 درصد از نقدینگی کشور در ساخت وساز جریان دارد در حالیکه تنها 6 درصد از منابع بانکی درقالب تسهیلات به بخش مسکن اختصاص یافته، علاوه براین منابع بانکی زیادی در ساختمان سازی های خود بانک‌ها صرف می شود.

 

ارسال نظر