شناسه خبر : 26262

اختصاصی چابک آنلاین؛

رکود حاکم برصنعت ساختمان ۶۰ درصد صنعت لوله و اتصالات را غیرفعال کرد

رکود حاکم برصنعت ساختمان 60 درصد صنعت لوله و اتصالات را غیرفعال کرد

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC، گفت: بخش عمده ای از بازار مصرفی لوله و اتصالات PVC را صنعت ساختمان به خود اختصاص می دهد اما رکود حاکم برصنعت ساختمان ۶۰ درصد از ظرفیت واحدهای تولیدی صنعت لوله و اتصالات PVC را غیر فعال کرده است.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، "فرزانه خرمیان"،درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود:حدود 150 واحد تولیدی عضو انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC هستندکه از این تعداد 110 شرکت فعال هستند و مابقی به دلیل رکود حاکم بر صنعت ساختمان و اقتصادکشور،غیر فعال هستند.

وی، با بیان اشاره به اینکه ظرفیت ثبت شده برای تولید لوله و اتصالات  PVCدر وزارت صنعت بیش از یک میلیون تن است، گفت: ظرفیت عملی و واقعی تولید صنعت لوله و اتصالات PVC  حدود  500 هزارتن درسال بوده که باتوجه به شرایط موجود در چندسال گذشته، میزان تولید واقعی 200 تا 300 هزار تن در سال شده است .

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات PVC، خاطرنشان کرد که سالانه 250 تا 300 هزار تن مواداولیه PVC  در درجه های مختلف وبا هدف استفاده درتولید داخلی در بورس عرضه می شود اما متاسفانه بخشی از این مواد اولیه به صورت خام و از درگاه های مختلف صادر می شود .

خرمیان، با اشاره به اینکه واردات لوله اتصالات PVC  به کشور وجود ندارد یا بسیار جزئی است ، گفت: به دو دلیل عمده واردات صورت نمی گیرد که اولین مورد آن حجیم بودن محصولات است و واردات این محصولات صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، دلیل دوم، فراوان بودن PVC  درایران است ومیزان عرضه مواد اولیه خام تقریبا دوبرابرتقاضای آن است که این یک مزیت برای کشور محسوب می شود.

وی، ادامه داد: با وجود فراوانی PVC درایران انتظار نمی رود قیمت پایه محصولات به صورت پیوسته دچار نوسان شود چرا که نوسان قیمت های پایه در کنار دیگرمشکلات صنعت چون  بی ثباتی نرخ تبدیل ارز، فرصت رقابت و صادرات را از تولیدکنندگان صنعت لوله و اتصالات PVC  کشور می گیرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات PVC، گفت: قیمت مواد اولیه ای که در بورس عرضه می شود ازروند جهانی پیروی نمی کند به طوری که قیمت پایه در داخل کشور ما با قیمت نهایی وارداتی در بنادر هند یا برابری می کند یا در برخی موارد حتی بیشتر است.

خرمیان، با تاکید براینکه نوسان پیوسته قیمت PVC  تهدیدی برای از دست دادن بازارهای صادراتی تولیدکنندگان لوله و اتصالات کشور است، گفت: عراق وافغانستان و کشورهای حاشیه دریای خزر از مهم ترین بازارهای صادراتی  هستند .

وی، در رابطه با کیفیت لوله و اتصالات PVC کشور، گفت: استانداردهای ملی این صنعت ترجمه شده استانداردهای EN اروپا هستند و بطور مثال هر محصولی که دارای استاندارد ٩١١٩ ایران باشد دقیقا با استاندارد EN1329 هم مطابقت خواهد داشت ضمن اینکه محصولات تعدادی از شرکت های ما به کشورهای اروپایی هم صادر می شوند.

 

ارسال نظر