شناسه خبر : 26254

کاهش بمب های ساعتی در شهر

کاهش بمب های ساعتی در شهر

۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد. مدیریت شهری ایمن سازی را در دستور کار قرار داده و دادستانی هم در این زمینه ورود کرده است. مدیر عامل آتش نشانی می گوید ایمن سازی ساختمان های پرخطر پایتخت در بخش حریق تا پایان سال انجام می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ازفارس، کلان شهر تهران بیش از 10 میلیون نفر جمعیت  و حدود  33 هزار ساختمان ناایمن دارد. اما نکته قابل توجه  این است که 129 ساختمان در وضعیت بحرانی و پرخطر قرار دارد. ساختمان هایی که هرکدام به تنهایی می توانند یک پلاسکو و یا متروپل باشند و حوادث غیرقابل جبرانی در آن رخ دهد و به نوعی 129 بمب ساعتی در تهران هستند.

ورود داستانی به موضوع ایمن سازی ساختمان های ناایمن شهر/در صورتی که مالکی اقدام به ایمن سازی نکند ملک پلمب می شود

مدیریت شهری به دنبال ایمن سازی است و در این زمینه دادستانی هم ورود کرده و با مالکان ساختمان های پرخطر جلسه گذاشته و خواستار ایمن سازی ساختمان ها شدند و در صورتی که مالکی اقدام به  ایمن سازی نکند ملک پلمب می شود.

این ساختمان های ناایمن هر کدامشان می تواند هر لحظه فاجعه بزرگ دیگری را در شهر به وجود آورند. ریزش ساختمان پلاسکو در تهران، ساختمان متروپل آبادان و سینا اطهر از جمله ساختمان های ناایمنی بودند که تعدادی از شهروندان جان خود را در این حوادث این ساختمان ها از دست دادند.

مدیر عامل وقت آتش نشانی: فقط می توانیم اخطار دهیم/قانون باید اصلاح شود

سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از دوره گذشته شروع به بازدید از ساختمان های ناایمن کرد اما آتش نشانان فقط می تواند به مالکان اخطار دهد و کار دیگری نمی تواند انجام دهد. مهدی داوری مدیر عامل وقت سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بارها اعلام کرد که ما فقط می توانیم بازدید کنیم و اخطار دهیم و کار دیگری از دست ما بر نمی یاد  و باید قانون در این زمینه اصلاح شود تا بتوانیم به صورت جدی در این زمینه ورود کنیم.

مدیران جدید شهری دیداری هم رئیس دستگاه قضا داشته و در خصوص ساختمان های ناایمن هم مباحثی مطرح شده است و خواستار حمایت‌های قضایی و سایر دستگاه‌های مربوطه در زمینه رفع خطر از این ساختمان‌های ناایمن شدم.

30 مالک را دعوت کردیم/ساختمان های ناایمن شهرداری را ایمن سازی می کنیم/کار را از خودمان آغاز می کنیم

قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ایمنی ساختمان های ناایمن شهر گفت: کار آغاز شده  و تعدادی از مالکان ساختمان های ناایمن را دعوت کرده ایم و حدود 30 مالک آمده اند اما به خاطر سیل قدری  کارها عقب افتاد و به دنبال این هستیم که تعداد بیشتری از مالکان را دعوت کنیم.

وی ادامه داد:  ۱۲۹ ساختمان پرخطر در شهر وجود دارد برخی از این ساختمان ها هم برای شهرداری است  و ما کار را از خودمان شروع می کنیم وساختمان های که متعلق به شهرداری است ایمن سازی می شود. 

محمدی با تاکید بر این موضوع که داستانی در این زمینه ورود کرده است، گفت: در صورتی که مالکان اقدام به ایمن سازی نکنند ملک پلمب می شود.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران، ایمن سازی ساختمان های پرخطر تا پایان سال انجام میشود و تاکید دارم این ایمن سازی در بخش حریق است.

کار آغاز شده و دیگر نباید شاهد حوادث ناگواری مثل پلاسکو و سینا اطهر در شهر باشیم این موضوعات ساده نیست و نباید مالکان کار را سطحی بگیرند و به زمان دیگری موکول کنند.

 رعایت اصول ایمنی در ساخت‌وساز و نظارت بر آن از مهم ‌ترین عوامل ساختمان‌سازی مطلوب به شمار می‌رود. در حال حاضر میزان بافت فرسوده در تهران زیاد است و بخشی از جمعیت تهران هم در این  قسمت زندگی می کنند و باید ایمن سازی در دستور کار قرار گیرد.

باید ایمن سازی صورت گیرد چرا که ادامه چنین شرایطی  به طور قطع آسیب‌های جانی و مالی بسیاری را در پی خواهد داشت و باید مالکان در این زمینه ورود کرده و هر چه سریعتر ایمن سازی را انجام دهند.

 اگر اجازه دهیم که قدرت و ثروت جای طراحی، اجرا و نظارت را بگیرد باید منتظر اتفاقات ناگواری باشیم

پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران در خصوص ساختمان‌های پرخطر تهران می گوید: هر چقدر کارشناسان را در این حوزه مداخله‌ بدهیم، تصمیمات متقن‌تری خواهیم گرفت.

به گفته سروری، متاسفانه شاهد مداخله پیمانکار در تمام مراحل ساخت از جمله طراحی، اجرا و نظارت هستیم که این موضوع یک حقیقت تلخ است. این دخالت خطرناک است و اگر اجازه دهیم که قدرت و ثروت جای طراحی، اجرا و نظارت را بگیرد باید منتظر اتفاقات ناگواری باشیم.

بر اساس این گزارش، در کلان‌شهر تهران برای پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی برای ساختمان‌سازی و رعایت مقررات حائز اهمیت است.

رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی از ضرورت‌های اصلی است. ریزش ساختمان‌هایی مانند متروپل آبادان، پلاسکو و ... نشان می‌دهد که حادثه، ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه را تهدید می‌کند، باید ساختمان‌سازی در کلان‌شهرها مطابق مقررات و با رعایت تجهیزات ایمنی انجام شود.

در حال حاضر تعدادی ساختمان ناایمن در شهر وجود دارد که ایمن سازی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

ساختمانی که باید ۶ طبقه ساخته می شد هشت طبقه شد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران معتقد است که  در تهران این موضوع را شاهد بودیم که ساختمانی که باید ۶ طبقه ساخته می شد هشت طبقه شد و فرو ریخت و مرگ کارگران را در این ساختمان به دنبال داشت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت که  نشستی شورای شهری ها با رییس قوه قضاییه داشتند و یکی از موضوعات در این جلسه ساختمان های ناپایدار در شهر تهران بود که تعداد آن بیش از ۱۰۰ مورد بوده که احصا شده و باید در دستور کار قرار بگیرد، از قوه قضاییه خواستیم در این زمینه کمک کند البته تنها قوه قضاییه در این زمینه دخیل نیست.  

به گفته چمران، کسی که صاحب ساختمان است نفع زیادی نمی برد چون اجاره ای در ماه می پردازد و اصراری ندارد که میلیاردها تومان هزینه کرده و آن را اصلاح کند. ساختمان پلاسکو با هزینه بسیار بالایی نوسازی شد اما باقی صاحبان املاک این چنینی مشخص نیست این اقدام را انجام دهند. 

بر اساس این گزارش، به هر حال همه کلانشهرها میراثی از گذشته به صورت مثبت و منفی دارند و یکی از میراث و نقاط منفی هم همین ساختمان‌های ناپایدار و ناایمن است. ستاد ایمنی در شهرداری تشکیل  و جلساتی  در این راستا برگزار شده و چند ساختمان ناایمن شهر هم تاکنون پلمب شده و عده ای هم اقدام به ایمن سازی کرده اند. یکی از اقدامات مدیریت شهری ایمن سازی است و در این زمینه برنامه ریزی های صورت گرفته است.

ارسال نظر