شناسه خبر : 26196

واردات لوازم خانگی در دست بررسی است

واردات لوازم خانگی در دست بررسی است

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: واردات کالاهایی که تولید بالا و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی است چراکه نمی‌توان واردات تا ابد را ممنوع کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، امید قالیباف در نشست خبری با اشاره به رشد صادرات در دوره یکساله دولت سیزدهم، گفت: در حوزه تجارت خارجی از ابتدای مرداد 1401 نسبت به سال گذشته 27.3  درصد رشد داشتیم همچنین 51.5  میلیارد دلار در بخش  صادرات ارزآوری داشتیم که این رقم  به معنی افزایش تولید و رقابت پذیری در بخش خدمات فنی مهندسی است.

سخنگوی وزارت صمت از رشد 10 درصدی فولاد در 4 ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: رشد در بخش معدن حدود 5 درصد بوده است همچنین واحدهای به بهره برداری رسیده در حوزه شهرک‌های صنعتی 2047 واحد است .

قالیباف ادامه داد:  تولید خودرو 1.6 میلیون هدفگذاری کردیم که هدف‌گذاری تولید در سال جاری ۷۵۰ هزار خودرو برای ایران خودرو است و  سایپا  ۲۰۰ هزار خودرو است. اگر برجام منتج به نتیجه شود شاید زودتر بتوان به هدف‌گذاری در خودرو دست بیابیم.

 وی اثر قرعه کشی سیستم یکپارچه خودرو را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در 2 ماهه گذشته شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم و با افزایش تولید 50 درصد خودروها از قرعه کشی خارج شدیم فقط خودرو کوییک اس در سایپا قرعه کشی وجود دارد و تارا و دنا در ایران خودرو از قرعه کشی خارج شدند.  

سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد:  لوازم خانگی، دخانی، لوازم آرایش و بهداشتی و یدکی جزو 5 کالایی هستند که 50 درصد قاچاق را به خود اختصاص دادند. دارند.

این مقام مسئول با اشاره به 26طرح ایمیدرو، گفت: عمر ماشین آلات معدنی 20 ساله است که عمده ماشین‌آلات معدنی در ایران بالای 30 دارند و اگر ماشینی 18 ساله باشد یعنی پیر است. در حال حاضر واردات ماشین‌آلات معدنی در سه ماهه نخست سال جاری حدود 93 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و محدودیت واردات برداشته شده است.

وی  درباره نتیجه بررسی لغو ممنوعیت واردات چهار یا پنج کالا، اظهار کرد: واردات کالاهایی که تولید بالا  و رقابت پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی است چراکه نمی‌توان واردات تا ابد را ممنوع کرد.

قالیباف با بیان اینکه خط قرمز وزارت صمت این است که به تولید داخلی ضربه وارد نشود، اذعان کرد: اگر واردات کالا در نهایت به بهبود کیفیت و قیمت‌ها منجر شود اقدام به لغو ممنوعیت واردات خواهیم کرد.

 وی تولید لوازم خانگی در سال جاری را یک فرصت طلایی دانست و افزود: هدف‌گذاری تولید لوازم خانگی در سال جاری، تولید بیش از 18 میلیون دستگاه لوازم خانگی است.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که آیا تخلف‌های فولاد مبارکه در دست بررسی است، تصریح کرد: سیاست وزارت صمت اصلاح رویه‌ها است، از این‌رو از قوه قضاییه خواستیم بازرسی دقیقی در این زمینه انجام دهند تا اگر تخلفی صورت بگیرد به‌صورت محرز مشخص شود؛ 57 هزار میلیارد تومان از تخلفات مربوط به فروش فولاد زیر قیمت بوده که ممکن است بر اساس سیاست دولت گذشته باشد. از رسانه‌ها درخواست داریم که جو آرام رسانه‌ای لازم را حفظ کنند و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی نشود تا قوه قضاییه به موضوع رسیدگی کند.

 قالیباف از اصلاحات و لغو قیمت گذاری دستوری در وزارت صمت خبر داد و افزود: تحریم‌ها 20 تا 30 درصد هزینه تولید را افزایش داده و هزینه حمل و نقل، واسطه‌های تامین پول به واردات تحمیل می‌شود همچنین تورم 40 درصدی هم در کشور داریم پس بعد از لغو تحریم‌ها به معنی ارزان شدن قیمت‌ها نیست در کوتاه مدت به دنبال افزایش کیفیت قطعات هستیم.

وی در پاسخ به پرسش، جزییاتی از واردات خودرو اعلام کنید این در حالیست که بسیاری از فعالان این خودرو بر این باورند که امکان خودرو 10 هزار دلاری که استانداردهای 85 گانه را داشته باشد وجود ندارد؟ گفت: آیین نامه واردات خودرو نهایی شده است و به زودی جزئیات اطلاع رسانی خواهد شد. هدف‌گذاری ما برای واردات خودرو برای اقشار کم درآمد است و خودروها تا سقف 10 تا 20 هزار دلار است.

 قالیباف ادامه داد: خودروهای وارداتی بی‌کیفیت و زشت نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگر که این خودروها از کدام کشورها وارد خواهد شد آیا این خودروها از هند وارد خواهند شد، افزود: مذاکرات با چین، هند و سایر کشورها صورت گرفته است.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که گزارشی از آخرین وضعیت قطعی برق کارخانه‌های سیمان ارائه بدهید؟ گفت: به کارخانه‌های تولید سیمان اعلام شد شب تا صبح بخشی که بیشتر برق مصرف می‌کند را انجام دهند و صبح‌ها  تا غروب کارهایی که کمتر برق مصرف می‌کنند را انجام دهند.

سخنگوی وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس از سوی وزارت صمت مشروط دانست و افزود: خودرو یک کالای نهایی است پس بورس جای مناسبی برای عرضه خودرو است و در گام اول شاسی بلند را وارد بورس کردیم چون تولید محدود و متقاضی این خودروها افراد با درآمد بالاست و اگر قیمت این خودرو پایین بیاید خریداران این خودرو ضرر  خواهند کرد و اگر سایر خودروها پرتیراژ در بورس وارد شوند رقابت به اندازه بازار خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که کالاهایی مانند سنجاق قفلی، چوب بستنی و .... که امکان تولید آن دشوار نیست چرا باید وارد ‌شود؟ گفت: در دنیا فقط چین سنجاق قفلی و سورن ته گرد تولید می‌کند چراکه این کشور در مقیاس بالا اقدام به تولید می‌کند پس تولید در مقیاس بزرگ باید باشد تا تولید به صرفه و اقتصادی باشد؛ پس واردات برخی از کالاها تولید آن در داخل کشور به درجه بلوغ رسیده‌ است ممنوع خواهد شد.

 قالیباف در پاسخ به این پرسش که زمان قرعه کشی خودرو را اعلام کنید؟ گفت: تاریخ قرعه کشی بستگی به آمادگی خودروسازان دارد که آیا آنها می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند یا خیر و به محض اینکه خودروساز قدرت تحویل خودرو را داشته باشد این مهم انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد در نیمه دوم شهریور قرعه کشی خودرو آغاز شود.

 

ارسال نظر