شناسه خبر : 26181

۲۰ درصد خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی است

۲۰ درصد خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تقریبا حدود یک پنجم یعنی ۲۰ درصد از واحدهای شناسایی شده متعلق به اشخاص حقوقی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمود محمودزاده، درباره تاخیر در مالیات ستانی از مالکان خانه‌های خالی و ورود این درآمدها به صندوق ملی مسکن اظهار داشت: پروژه مالیات بر خانه‌های خالی با موفقیت به اجرا رسیده و سامانه املاک اسکان موفق شد با تمام مشکلات و کمبودهایی که در امکانات و ارتباطات داشت، شناسایی واحدهای خالی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته 570 هزار خانه خالی از سکنه را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کردیم. 90 هزار مالک پس از دریافت پیامک مالیاتی نسبت به شناسایی و مشمول شدن به این مالیات اعتراض و در نهایت این افراد اطلاعات خود را در سامانه ثبت کردند و پس از آن، آمار خانه‌های خالی از سکنه تا بیش از 400 هزار واحد رسید و کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اما دو ماه گذشته با ادامه شناسایی خانه‌های خالی 120 هزار واحد دیگر به مجموع خانه‌های خالی اضافه شد و دوباره آمار خانه‌های خالی که به سازمان امور مالیاتی معرفی شد به بیش از 560 هزار واحد رسید که برای تمام مالکان این واحدها اظهارنامه مالیاتی ارسال شده‌ و از شهریور ماه اجرایه صادر خواهد شد.

محمودزاده تاکید کرد: اخیرا سازمان امور مالیاتی برای 515 هزار واحد خالی اطلاعیه‌ای  مربوط به آخرین مهلت برای اعتراض صادر کرد که تا دهم شهریورماه فرصت اعتراض دارند و پس از آن اخذ مالیات از مالک این واحدها اجرایی می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان گفت: در بهمن ماه سال گذشته که حدود 400 هزار نفر رقمی از مالیات بر خانه خالی را واریز کردند اقدام داوطلبانه انجام دادند اما از این پس به صورت قانونی باید مالیات بر خانه‌های خالی را بپردازند که تا تیرماه برای اظهار فرصت داشتند و طبق قانون برای پرداخت مالیات یک ماه فرصت دارند و پس از آن وارد مراحل اجرایی خواهند شد. بنابراین پرداخت‌های مالیات بر خانه‌های خالی مانند سایر موارد از شهریورماه شروع می‌شود.

وی درباره سازوکار اعتراض مالکان به اطلاعات ثبت شده، اظهار داشت: اگر اعتراض ناشی از اطلاعات ثبت شده در سامانه املاک و اسکان است باید به این سامانه، تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند اما اگر به درصد مالیات و محاسبات مالیات اعتراض داشته باشند باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.

محمودزاده ادامه داد: از سال گذشته برای کسانی که به عنوان مالک خانه‌های خالی شناسایی شدند چندین بار پیامک ارسال شد و در این پیامک‌ها به مالک اطلاع داده شد که اگر اطلاعات ثبت شده از این واحد نیاز به  اصلاحات دارد، به سامانه املاک و اسکان مراجعه کنند و همانطور که گفتم 90 هزار نفر به این اطلاعات ثبت شده اعتراض کردند. ممکن است افرادی به هر دلیلی این پیامک را دریافت نکرده‌ باشند و پس از صدور اجرایه متوجه شوند که شامل مالیات بر خانه‌های خالی شده‌اند از این رو این افراد می‌توانند همچنان موضوع را مورد پیگیری قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان مالکان حقوقی و حقیقی واحدهای خالی که مشمول مالیات شدند، گقت: تقریبا حدود یک پنجم یعنی 20 درصد از واحدهای شناسایی شده متعلق به اشخاص حقوقی است. 

 

ارسال نظر