شناسه خبر : 26108

اختصاصی چابک آنلاین؛

مذاکرات انبوه سازان برای تعدیل هزینه نهضت ملی مسکن نتیجه داد

مذاکرات انبوه سازان برای تعدیل هزینه نهضت ملی مسکن نتیجه داد

یک عضوهیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران،گفت: در سه چهار سال اخیرافت قابل ملاحظه ای در انبوه سازی صورت گرفته و با وجود نیاز کشور به ساخت سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در سال، اما در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، عباس زرکوب، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: علاوه برکمبود 4 میلیون مسکن که در سال 92 شناسایی شد، سالانه 400 هزار واحد نیز به این رقم اضافه شده که درحال حاضر با توجه به نیاز انباشته در کشور حداقل به ساخت  7 تا 8 میلیون  واحد مسکونی نیاز وجود دارد .

وی، با اشاره به برنامه دولت سیزدهم مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال، گفت: ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد اما درحال حاضر بسترهای اصلی ساخت این تعداد مسکن از جمله نقدینگی مورد نیاز، زمین، مصالح ساختمانی و تجهیزات و نیروی انسانی ماهر در کشور فراهم نیست.

زرکوب، خاطرنشان کرد: متاسفانه بستر سیستمی که بتواند زنجیره تولید و مصرف در کشور را نظام مند سازد و شرایط را برای انبوه سازی فراهم کند، وجود ندارد برای مثال کارخانه ها و تجهیزات خوبی برای تولید مصالح ساختمانی در کشور وجود دارد، اما تولید کننده باید از سیستم مصرف و عدم انبار شدن محصولات خود اطمینان داشته باشد که در حال حاضر این اطمینان برای تولیدکنندگان صنعت ساختمان وجود ندارد .

وی، تاکید کرد: یکی از تمهیدات سرعت بخشی در ساخت و ساز مسکن ، اختصاص دو سوم از هزینه های مسکن به مردم در قالب وام بوده که متاسفانه هیچ کدام از بانک ها چنین وامی پرداخت نمی کنند.

عضوهیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، گفت: تا زمانی که سازندگان نسبت به بازگشت سرمایه و کسب حداقل 10 تا 15 درصد سود اطمینان نداشته باشند، سیستم ساخت وساز و انبوه سازی نظام مند نخواهد شد .

زرکوب، در خصوص تعدیل هزینه های تولید مسکن در نهضت ملی مسکن، گفت: با تلاش فراوان و مذاکره هایی که از سوی انبوه سازان با دولت صورت گرفت، هزینه ها تا حدودی تعدیل شده و توافقاتی در این زمینه درحال انجام و پیگیری است.

وی، با اشاره به اینکه ساخت و ساز در کشور بهره وری پایینی دارد، گفت: برای ورود فن آوری های نوین به صنعت ساختمان کشور نیاز به حمایت داریم تا به بدینوسیله هزینه های ساخت وساز کاهش یافته و بهره وری ساختمان ها بالا برود ، ضمن اینکه تقاضا برای ساختمان هایی که با فن اوری نوین ساخته می شوند و ضمانت کیفیت دارند، بالا می رود وصنعت ساختمان را خودجوش به سمت فن آوری خواهد برد .

 

ارسال نظر