شناسه خبر : 25919

۱۲ هزار خودرو کف پارکینگ مانده است

۱۲ هزار خودرو کف پارکینگ مانده است

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده است، گفت:میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، عبدالله توکلی‌لاهیجانی در مراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه تحول صنعت خودرو اظهار کرد: از سال ۹۶ و پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، صنعت خودروسازی کشور دچار افت ناگهانی در تیراژ شد، به طوری که ابتدا به نصف رسید و در ادامه نیمی از خودروهای تولیدی به صورت ناقص تولید می‌شد. این مسائل در عمل منجر به افت در عرضه شد و از آن طرف به افزایش تقاضا دامن زد. بر همین اساس نیز شکافی ایجاد شد که نابسامانی در بازار را به دنبال داشت.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در مواجهه با این وضعیت یک برنامه در سه فاز و مرحله طراحی شد که مرحله نخست آن، تثبیت جریان تولید بود که تاکنون دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است؛ به عنوان نمونه از ابتدای امسال تا نوزدهم مرداد ماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده، این در حالی است که در مدت مشابه پارسال فقط ۷۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده بود.

وی با بیان اینکه ثباتی در جریان تولید اتفاق افتاده است، گفت: میزان تعهدات معوق خودروسازان به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه کاهش یافته و میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها نیز کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است؛ این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت.

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: پوست‌اندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش بنیان شدن در صنعت خودرو هدف‌گذاری شده و اکنون یک گذار پلتفرمی طراحی شده است تا بر اساس آن به سمت تیراژ اقتصادی و مقیاس اقتصادی تولید حرکت کنیم. اکنون چهار پلتفرم کلیدی تعریف شده که در نمایشگاه برنامه تحول صنعت خودرو از آنها بیشتر خواهیم شنید و روزهای نوید بخشی در صنعت خودرو کشور در پیش رو خواهیم داشت.

وی گفت: گذار از فضای یاس آلود خودروی کشور و رسیدن به بالندگی در این صنعت دور از ذهن نیست. مطابق چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است جز ۱۰ کشور برتر خودرویی جهان در آن سال باشیم و بر اساس آن لازم است با پلتفرم‌های موجود به هم‌افزایی بپردازیم و در مرحله سوم، به گشایش و گسترش بازارهای صادراتی فکر خواهیم کرد. تنها در این صورت است که می‌توان صنعت خودروی کشور را به عنوان موتور محرکه کشور در گام دوم انقلاب معرفی کرد.

ارسال نظر