شناسه خبر : 25865

اختصاصی چابک آنلاین؛

هزینه تولید قیرهای تخصصی صنعت ساختمان در ایران بالا است

هزینه تولید قیرهای تخصصی صنعت ساختمان در ایران بالا است

یک کارشناس حوزه صادرات و انرژی، درخصوص کیفیت قیرهای تولیدی کشور، گفت: قیرهای تولیدی پالایشگاه های کشور در بخش های خصوصی و نیمه خصوصی ملزم به دریافت تمامی استاندارد ها از مرحله نخست تهیه مواد اولیه قیر تا مرحله نهایی تولید قیر با انواع کاربری هستند، بنابراین تمامی قیرهای تولیدی کشور درچهارچوب استانداردهای مشخص تولید و به دست مصرف کننده می رسد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، احمد صرامی فروشانی، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: استانداردها و کیفیت قیرهای تولیدی کشور بسته به نوع مواد اولیه ای که در پروسه تولید قیر، تقطیر می شود متفاوت است ضمن اینکه برای دستیابی به کیفیت مورد انتظار در انواع قیر با کابری های متفاوت باید تمام ناخالصی های ته ماند مواد اولیه گرفته شود.

وی، خاطر نشان کرد که سازمان ملی استاندارد کشور اخیرا فعالیت های خوبی در زمینه قیر و استاندارد سازی محصولات قیر انجام داده  اما در مباحثی چون فروش داخلی، پروژه های عمرانی و یا قیر تهاتری هنوز مشکلاتی وجود دارد که مجلس و اتحادیه ها و تشکل ها پیگیری های لازم را در این خصوص دارند .

این کارشناس حوزه صادرات و انرژی، در رابطه با تنوع قیرهای تولیدی کشور، گفت: هزینه های حاشیه ای در تولید قیرهای تخصصی در کشور بالابوده  به همین دلیل توان رقابت در بازارهای بین المللی به لحاظ تنوع وجود ندارد در حالیکه کشورهایی که در روند تولید انواع قیرهای تخصصی هستند و از روش های نوین در تولید قیرهای متنوع با کارایی های مختلف استفاده می کنند، درگیر هزینه های حاشیه ای نیستند. 

صرامی فروشانی، افزود: تنوع تولید قیر در شکل های مختلف مثل قیراکسیدی یا قیر پلیمری مستلزم این است که فرایند تولید این قیرهای تخصصی وجود داشته باشد تا برای مثال بتوان از صفر تا صد یک قیر کاملا پلیمری با استانداردهای لازم تولید شود اما متاسفانه صنعت قیر درگیر هزینه های حاشیه ای  بالا و بی سامانی عرضه مواد اولیه است که این امر توان رقابت را در بازارهای بین المللی از تولیدکنندگان سلب کرده است .

وی، تاکید کرد: بستر تولید قیر در تنوع بالا و با کارایی های مختلف در کشور  فراهم است اما ورود به این پروسه مستلزم تعدیل هزینه ها و رفع مشکلات این صنعت است تا بدین وسیله بتوان علاوه بر تامین قیر داخلی، حضور موثری در بازارهای خارجی داشت.

 

ارسال نظر