شناسه خبر : 25861

۱۵ درصد اراضی کشاورزی در کشور سند دار شدند

۱۵ درصد اراضی کشاورزی در کشور سند دار شدند

- معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سند مالکیت برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با همراهی مالکان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط صادر شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حسن بابایی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: وسعت اراضی کشاورزی کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است که اکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سند زراعی صادر شده است.

وی ادامه داد که طرح صدور سند مالکیت زراعی از زمستان سال گذشته آغاز شد و پیش بینی‌می‌شود با همراهی مالکان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تا پایان امسال ۵۰ درصد اراضی زراعی کشور سنددار شوند.

بابایی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد:  تمام اراضی کشاورزی باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی و ملی راهکاری مهم برای جلوگیری از جنگل خواری، کوه‌خواری، زمین خواری و ساحل خواری است که اجرای این طرح با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کاهش دعاوی و ورودی پرونده به دستگاه قضا مقابله با سودجویان از جمله مزایای صدور سند کشاورزی است.

وی اضافه کرد که دریافت سند به نفع زارعان است و موجب اطمینان بخشی به افراد و کاهش منازعات می‌شود.

بابایی با اشاره به آغاز طرح صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته افزود: ۱۵ درصد اراضی کشاورزی در کشور  سند دار شدند و اکنون ۹۵ درصد اراضی ملی با همراهی بخش‌های مختلف حدنگاری شده است.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تنظیم سند در زمینه املاک باید به وسیله نویسنده عادل که به مقررات و تشریفات قانونی واقف است تنظیم شود.

وی با بیان اینکه در ۹۰ درصد مواقع تنها دارایی افراد یک خانه است که اگر تنظیم سند از مجاری قانونی باشد خطا کمتر و به نفع مردم می‌شود.

بابایی تصریح کرد: دفاتر به سامانه‌های مختلف مانند سامانه بررسی ممنوع المعامله بودن افراد دسترسی دارند و می‌توانند سندی تنظیم کنند که خطای کمتری داشته باشد.

وی با اشاره به قانون افزود: طبق قانون مشاوران املاک خریدار و فروشنده را به هم معرفی می‌کنند و تنظیم اسناد تعهدی در دفاتر اسناد رسمی موجب کاهش دعاوی می‌شود.

ارائه ۹۰ درصد خدمات مربوط به ثبت اسناد و املاک هوشمند ارائه می‌شود

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طی چهار ماه امسال ۶۸ میلیون خدمت ثبتی ارائه شد که ۹۰درصد ارائه خدمات  به صورت هوشمند بود.

وی افزود که ارائه خدمات هوشمند امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

شرایط مطلوب استان سمنان در سنددارکردن اراضی

وی یادآور شد: استان سمنان در زمینه اجرای طرح حدنگاری و صدور سند مالکیت عملکرد مطلوب دارد و بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی این استان با اقدام جهادی حدنگاری شده است.

بابایی با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی تقاضا محور است، تصریح کرد که استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان سنددار شده است افزود: وضعیت استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، اداره‌ کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان سند هزار و ۵۹۰  قطعه وقفی را تثبیت و برای  ۵۱۹ قطعه سند صادر کرد و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ اوراق سند در این اداره‌ کل اسکن شده تا بستر دسترسی به اسناد به صورت الکترونیکی فراهم شود.

بیش از ۹ میلیون هکتار از وسعت استان سمنان حدنگاری شده و طبق گزارش‌ها ۹۳ درصد اراضی دولتی و چهار هزار و ۶۶۵ هکتار بافت روستایی نیز حدنگاری شده است.

ارسال نظر