شناسه خبر : 25837

تورم کارخانه‌ در چین به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید

تورم کارخانه‌ در چین به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید

تورم کارخانه چین در ماه جولای به پایین‌ترین حد ۱۷ ماه گذشته کاهش یافتزیرا کاهش سرعت ساخت‌وساز داخلی بر تقاضای مواد خام تأثیر گذاشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اداره ملی آمار چین امروز چهارشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) پس از افزایش ۶.۱ درصدی در ژوئن و پیش‌بینی‌های تحلیلگران برای افزایش ۴.۸ درصدی، ۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

رشد قیمت تولیدکننده چین از بالاترین رقم در ۲۶ سال گذشته در اکتبر سال گذشته کاهش یافته است و به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا اقتصاد ضعیف را تحریک کنند، حتی در شرایطی که بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند تا تورم افسارگسیخته را با افزایش شدید نرخ بهره کاهش دهند.

زیچون هوانگ، اقتصاددان چینی در کپیتال اکونومیکس در یادداشتی تحقیقاتی گفت: تورم درب کارخانه در طول بقیه سال به دلیل کاهش بیشتر قیمت کالاها، کاهش تنگناهای عرضه و پایه بالاتری برای مقایسه، در مسیر نزولی باقی خواهد ماند.

در نشانه‌ای از شتاب کند، شاخص قیمت تولیدکننده  ۱.۳ درصد ماهانه کاهش یافت که اولین کاهش ماهانه آن از ژانویه بود که بیشترین کاهش در قیمت فلزات و پتروشیمی‌ها بود.

شاخص مدیران خرید رسمی چین در هفته گذشته نشان داد که قیمت نهاده‌ها در ماه جولای نسبت به ژوئن کاهش یافت که دلیل آن کاهش هزینه‌های انرژی و مواد اولیه و اشاره به کاهش قیمت‌های تولیدکننده بود.

دومین اقتصاد بزرگ جهان به میزان قابل‌توجهی کند شده است و به سختی از انقباض در سه ماهه دوم و تحت تاثیر محدودیت‌های سختگیرانه کووید- ۱۹، بازار پریشان املاک و احساسات محتاطانه مصرف‌کننده، رهایی یافته است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نسبت به سال گذشته ۲.۷ درصد افزایش یافت که سریع‌ترین سرعت از جولای ۲۰۲۰ تاکنون بود اما پیش‌بینی‌ها برای افزایش ۲.۹ درصدی وجود نداشت. عامل اصلی قیمت‌های مصرف‌کننده تورم موادغذایی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۳ درصد افزایش یافت که از ۲.۹ درصد در ژوئن افزایش یافت.

 

ارسال نظر