شناسه خبر : 25479

اختصاصی چابک آنلاین؛

۷۵ درصد مواد لعاب کاشی و سرامیک در داخل تامین می شود

بیشترین هزینه تمام شده مواد اولیه کاشی و سرامیک مربوط به لعاب وارداتی است

75 درصد مواد لعاب کاشی و سرامیک در داخل تامین می شود

رییس هیات مدیره انجمن صنفی لعاب و رنگدانه های سرامیکی کشور، گفت: رکود در صنعت ساختمان و عدم تعادل در عرضه و تقاضای اکثر صنایع ساختمانی صنعت لعاب و رنگدانه های سرامیکی را نیز تحت الشعاع قرار داده است .

چابک آنلاین، شراره عبازاده، سیدعلی اکبر کلانتر، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: درحال حاضر تولیدات صنعت کاشی و سرامیک حدود 2/5 برابر مصرف داخلی است و  محدودیت های صادراتی، مشکلاتی را به وجود آورده است .

وی، ضمن اشاره به اینکه بیش ترین هزینه مواد اولیه صنعت کاشی، مربوط به هزینه لعاب است، گفت: هرمتر مربع کاشی بین 700 گرم تا یک کیلوگرم  لعاب مصرف می کند و درحال حاضر برای 700 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک،  500 تا 600 تن لعاب در سال تولید می شود. 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی لعاب و رنگدانه های سرامیکی کشور، ادامه داد: 75 درصد مواد اولیه لعاب صنعت کاشی و سرامیک در داخل تامین می شود و مابقی وارداتی است درحالی که بیش ترین هزینه تمام شده مواد اولیه کاشی و سرامیک هم مربوط به لعاب های وارداتی هستند .

کلانتر خاطر نشان کرد که  معادن برخی لعاب ها مثل سیلیکات زیرکونیوم در تعدادی.از کشورها وجودارد بنابراین واردات این لعاب از کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکا صورت می گیرد. 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی لعاب و رنگدانه های سرامیکی کشور، با بیان اینکه 80 درصد واحدهای تولیدی لعاب در یزد مستقر هستند، گفت: بالغ بر 70 واحد تولیدی در صنعت لعاب و رنگدانه های سرامیک فعالیت دارند که از این تعداد 50 واحد تولیدی در یزد هستند و 45 درصد از کل تولیدات این صنعت در این استان صورت می گیرد.

کلانتر، افزود: حجم تولیدات واحدهای بزرگ در سایر استان ها مثل فارس و قزوین به 30 تا 50 هزارتن در سال می رسد و تولیدات واحدهای کوچک نیز بین 5 تا 10 هزار تن درسال است.

وی، با بیان اینکه واحدهای توانمند  تولیدی رنگدانه  در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر چاپ دیجیتال شیوه نوینی در صنعت کاشی و سرامیک بوده که  با روی کار آمدن این شیوه استفاده از رنگدانه ها در اولویت های بعدی قرار گرفته است.

 

ارسال نظر