شناسه خبر : 25312

اختصاصی چابک آنلاین؛

رکود ساخت و ساز میزان مصرف سیمان را ۸ درصدکم کرد

رکود ساخت و ساز میزان مصرف سیمان را 8 درصدکم کرد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور،گفت: در سه ماهه اول امسال ۱۵.۵ میلیون تن سیمان دراین صنعت تولید شدکه باتوجه به کاهش بی سابقه ساخت و ساز در فصل اول سال ۱۴۰۱ نسبت به سال های گذشته، جذب و مصرف سیمان در صنعت ساختمان، ۸ درصد افت پیدا کرد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، عبدالرضا شیخان، درگفت وگو با چابک آنلاین، افزود: کاهش معاملات سیمان در بیشتر مناطق کشور صورت گرفته است اما مصرف سیمان در برخی مناطق کشور مثل تهران، استانهای شمالی، استان کرمان و استان فارس بیش تر است بنابراین شرایط فروش در این مناطق نیز درمقایسه با بقیه مناطق کشور بهتر است .

وی،ادامه داد: سیمان تیپ دو بیشترین حجم معاملات و متقاضی را دارد و تولیدات کارخانه های سیمان تهران، آبیک و مازندران به لحاظ موقعیت کارخانه ها و نزدیکی به مناطق پرمصرف کشور، بیش ترین جذب را درصنعت ساختمان دارند .

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان،گفت: ظرفیت تولید سیمان در کشور 90 میلیون تن بوده ، اما در بهترین حالت و در صورتی که حجم مصرف  داخلی و صادرات بالا باشد،سالانه 70 میلیون تن سیمان در این صنعت تولید می شود که 85 درصد از تولیدات به مصرف داخلی می رسد و مابقی هم صادر می شود .

به گفته شیخان صادرات سیمان به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق، افعانستان و پاکستان صورت می گیرد و به علت بالا بودن هزینه حمل و نقل این محصول وتاثیر قابل توجه آن بر قیمت صادراتی، به کشورهای دور صادرات صورت نمی گیرد.

وی، با بیان اینکه 80 واحد تولیدی سیمان در کشور وجود دارد، گفت: 75 واحد تولیدی عضو انجمن هستند و کیفیت  تولیدات تمامی کارخانه ها به لحاظ استاندارد بودن کنترل می شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور،خاطر نشان کرد که عدم دسترسی به انرژی پایدار یکی ازمشکلات اساسی این صنعت است که در تولید مستمر کارخانه ها مشکل ایجاد کرده است .

شیخان، در رابطه با هزینه مصرف سیمان در ساخت وساز، گفت: هر متر مربع ساختمان سازی 4 کیسه سیمان 50 کیلوگرمی نیاز دارد که با قیمت روز هر کیسه سیمان، حدود 200 هزار تومان تمام می شود و این هزینه حداکثر1.5  درصد از کل هزینه هرمترمربع ساختمان است.

 

ارسال نظر