شناسه خبر : 25244

بیشترین سهم اشتغال در بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد

بیشترین سهم اشتغال در بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد در فصل بهار امسال بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است که این امر نشانگر رشد ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶ درصد در مراتب بعدی سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در بخش خدمات امسال ۱۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۹۰ نفر  مشغول به کار بودند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۱ میلیون و ۵۵۲ هزار نفر بودند رشد ۲.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

اشتغال مردان در بخش خدمات ۲ درصد با جمعیت حدود ۹ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۸۱۸ نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته و اشتغال زنان با جمعیت ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۳۷۲ نفر، پنج درصد افزایش‌یافته است.

اشتغال در بخش صنعت حدود هفت میلیون و ۷۱۱ هزار نفر، در بحث کشاورزی سه میلیون و ۷۸۲ نفر رقم خورده است.

169809749

سهم اشتغال ناقص در بهار امسال یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش‌یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۹.۷ درصد جمعیت شاغل حدود ۲ میلیون و ۲۸۲ نفر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری بوده است.

افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غیاب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدانکردن کار با ساعت کار بیش‌تر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و کمتر از ۲۴ ساعت کارکرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

سهم اشتغال جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در بهار امسال ۱۷ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۳۸۴ نفر حدود ۳۶.۱ درصد جمعیت شهری شاغل بوده‌اند.

سهم جمعیت شاغل ۱۵ ساله‌ها و بیش‌تر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان امسال ۲۶.۶ درصد به ثبت رسیده است که این آمار در بهار سال گذشته ۲۵.۳ درصد بوده است که نشانگر رشد ۱.۳ درصدی است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

بررسی سهم شاغلین ۱۵ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر نشان می‌دهد  که ۴۰.۳ درصد شاغلین به طور معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیش‌تر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۹ درصد افزایش‌یافته است.

ارسال نظر