شناسه خبر : 25108

افزایش سطح مهارت شاغلان و کارکنان صنایع

افزایش سطح مهارت شاغلان و کارکنان صنایع

در حال حاضر ۲۰۰۰ مرکز مهارت آموزی جوار و بین کارگاهی در سطح کشور فعال هستند که طبق پیش‌بینی‌ها قرار است تا پایان امسال به حدود ۳۰۰۰ مرکز افزایش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی و‎‌حرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع، تاسیس و راه‌اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.

مراکز جوار کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید است و عمدتا تحت نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت سازمان  آموزش فنی و حرفه ای فعالیت می‌کنند ولی مراکز آموزش بین کارگاهی، بین دو واحد تولیدی به منظور آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‎شود.

هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروی کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

بی تردید ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری در حوزه های مختلف صنعت دارد. سال گذشته ۱۵۰۰ مرکز مهارت آموزی جوار و بین کارگاهی راه اندازی شد و امسال نیز برنامه ایجاد حدود ۳۰۰۰ مرکز تا پایان سال در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار دارد.

محمدرضا شاه‌پسند - معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای، می گوید: ایجاد مراکز آموزش مهارتی در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان در واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می کند.

او می گوید: به موجب استاندارد اتحادیه اروپا افراد باید سالانه ۳۰ ساعت آموزش دریافت کنند و مراکز جوار و بین کارگاهی از این منظر فرصت مناسبی هستند تا در کنار خط تولید به ارائه خدمات آموزشی به افراد شاغل بپردازند و موجب به روز شدن آموزش شاغلان بخش صنعت شوند.

آنطور که شاه‌پسند گفته به منظور توسعه مهارت آموزی در صنایع، زمان صدور مجوز مراکز کارآموزی جوار و بین کارگاهی به سه روز کاهش یافته است.

پیش از این معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از رشد ۳۰۰ درصدی توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی در سال گذشته خبر داده و گفته بود: "سال گذشته مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی با هدف ارتقای مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و به منظور پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها از ۵۰۰ مرکز به ۱۵۰۰ مرکز افزایش پیدا کرد که تاثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری در حوزه صنعت داشت."

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به موجب ماده ۱۱۰ قانون کار، ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی صادر کند. طبق این ماده واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

صیانت از نیروی کار و ارتقای مهارت منابع انسانی صنایع و صنوف از طریق ایجاد مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی محقق و مجوزهای مورد نظر در بخش صنایع و اتحادیه ها صادر می شود.

 بر اساس بخشنامه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در راستای ارائه آموزش‌های مختلف به کارکنان خود و تسهیل دسترسی به این آموزش‌ها برای کارکنان صنایع و اتحادیه‌ها و افزایش سطح دانش فنی نیروهای کار، صنایع و صنوف در محل کار خود می توانند با دریافت مجوز رسمی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تاسیس مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی اقدام کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی در این مراکز با رعایت استانداردها و نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای صورت می‌گیرد.

ارسال نظر