شناسه خبر : 25065

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف لبنیات

کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف لبنیات

عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد از جذب شیر لبنی در غالب گروه‌های مختلف محصول صادر می‌شد و پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد از شیر تولید شده در سال جاری میل به خارج شدن از کشور را دارد و کشورهای مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان خواهان شیر خام ما هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، اسماعیل خاتمی، با تائید کاهش مصرف لبنیات، گفت: قیمت لبنیات بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای افزایش 100 درصدی را تجربه کرد چگونه می‌توان انتظار داشت با صعودی شدن قیمت‌ها، سرانه مصرف ریزش نکند.

وی با بیان اینکه کمترین افت خرید در گروه پنیر اتفاق افتاد، تصریح کرد: در فرهنگ مصرف خوراک پنیر جای خود را پیدا کرده است و در وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام جای خود را پیدا کرده است. کاهش خرید پنیر کمتر از 10 درصد بوده است این در حالیست که در سایر گروه‌های لبنی کاهش مصرف 15 تا 20 درصدی بوده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مصرف چربی‌های لبنی مانند کره و خامه، نوشیدنی‌ها لبنی مانند شیر و دوغ و ماست افت جدی کرده است؛ از آنجایی‌که قیمت دوغ از نوشابه پیشی گرفته است از این‌رو مردم ترجیح می‌دهند به‌جای دوغ نوشابه خریداری کنند.

خاتمی با اشاره به تشدید و تسریع شدن مسیر خروج شیر خام از کشور، اذعان کرد: سال گذشته 20 تا 25 درصد از جذب شیر لبنی در غالب گروه‌های مختلف محصول صادر می‌شد و پیش‌بینی می‌شود 40 درصد از شیر تولید شده در سال جاری میل به خارج شدن از کشور را دارد و کشورهای مانند روسیه، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان خواهان شیر خام ما هستند.

وی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین میل روسیه به واردات شیر از ایران را تشدید کرده است، افزود: کشش مصرف و قدرت خرید در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است اما از سوی دیگر صادرات توجیه اقتصادی دارد و واحدهای لبنی در غالب چربی‌ها و شیر خشک صادرات را آغاز می‌کنند.

عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی کوچک، گفت: واحدهای محلی که قدرت صادرات ندارند و حتی نمی‌توانند تولیدات را در کشور توزیع کنند با افزایش نرخ محصولات لبنی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان از چرخه تولید حذف خواهد شد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت باید طرح شیر مدرسه را باجدیت دنبال شود، افزود: در بودجه سال جاری حدود 850 میلیارد تومان برای تغذیه مدارس تخصیص داده شد با افزایش قیمت شیر ارزش این بودجه نصف شده است و به نظر می‌رسد اگر مطالبات از پایین برای تخصیص شیر مدرسه وجود نداشته باشد این بودجه صرف بخش‌های دیگر خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش فشار از پایین برای تخصیص شیر مدارس، خاطر نشان کرد: مصرف‌کنندگان هم مطالبه‌گر حقوق خود نیستند و بعد از حذف شیرمدرسه کمتر والدینی اعتراض کرد که چرا این حق از فرزندان آنها سلب شد.

 

  • محسن

    اگه متوجه بشید چطوری تولید میشه به کاهش ۸۰ درصدی هم میرسه

ارسال نظر