شناسه خبر : 24936

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم لوازم خانگی کمتر از یک درصد صادرات صنعتی کشور است

سهم  لوازم خانگی کمتر از یک درصد صادرات صنعتی کشور است

صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه ای بسیار وسیع و متنوع است که در اثر تغییر و تحول شرایط و عوامل اثر گذار در مرحله پر شتابی قرار گرفته است که به لحاظ برخورداری از پتانسیل ایجاد اشتغال، می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی و خروج کشور از رکود اقتصادی داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین، البته بهره برداری از فرصت ها و دستیابی به بازارهای جدید و حضور در بازارهای بین المللی، تامین خواسته ها و انتظارات مشتریان و جامعه، مستلزم تولید لوازم خانگی با کیفیت و قیمت قابل رقابت در مقیاس جهانی و افزایش میزان تولید فراتر از حداقل لازم جهت مصرف است که تحقق این امر، نیازمند حمایت دولت و ایجاد تغییر و تحول برای کاهش قیمت تمام شده محصولات است.

 برخی مشکلات نظیر نرخ ارز، کمبود های تکنولوژیک و عدم برند سازی قدرتمند در کنار مشکلات ساختاری که بهره وری را پایین نگه داشته موجب کاهش توان رقابتی این صنعت برای تولید و صادرات محصول است.

 مهمترین ویژگی های صنایع لوازم خانگی را می توان موارد زیر دانست:

تقاضای زیاد محصولات خانگی به دلیل رشد تعداد خانوارها، افزایش تنوع محصولات مورد استفاده در خانوار، بازار بزرگ با تغییرات کند تکنولوژی و عام بودن و کاربرد در طیف وسیعی از صنایع. 

صنعت لوازم خانگی ضمن برخورداری از تنوع بسیار بالا، تقاضای قابل ملاحظه و پایداری را در انواع محصولات مورد نیاز خانوارها به خود اختصاص داده است .

توسعه این صنعت ضمن ایجاد فرصت اشتغال برای تعداد زیادی از متقاضیان کار، می تواند از خروج بسیاری از منابع مالی کشور در قالب واردات و قاچاق محصولات این حوزه جلوگیری کند.

طبق برنامه راهبردی صنعت، سهم صادرات لوازم خانگی کمتر از یک درصد (نزدیک به 0/7 درصد) از صادرات صنعتی کشور است‌.

 اگر ‌این‌ میزان ناچیز (صادرات بخش لوازم‌ خانگی) را در کنار آمار های دیگر از این صنعت چون اشتغال ۵۸ هزار نفری صنایع لوازم خانگی قرار دهیم، می توان گفت صنایع لوازم خانگی ایران در غفلت از رقابت با همتایان خارجی خود باز مانده است . 

تا چند سال گذشته بیشترین بخش  بازار لوازم خانگی در اختیار برند های خارجی بود ولی در یک سال اخیر به علت خروج برند های خارجی از ایران، تولید کنندگان داخلی گردانندگان بازار هستند و سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

 به بیانی دیگر، تولید کنندگان با نصف ظرفیتشان مشغول تولید هستند.

 

ارسال نظر