شناسه خبر : 24647

قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام سبک زنده بین ۱۳۹ تا ۱۴۴ هزار تومان

قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام سبک زنده بین ۱۳۹ تا ۱۴۴ هزار تومان

اعلام نرخ مرغ زنده، افزایش خرید تضمینی گندم، تداوم توقف صادرات دام زنده و وجود شش میلیون راس دام سبک مازاد در کشور از جمله اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، اعلام نرخ مرغ زنده، افزایش خرید تضمینی گندم، تداوم توقف صادرات دام زنده و وجود شش میلیون رأس دام سبک مازاد در کشور از جمله اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری است.

در این راستا افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، با اشاره به اینکه صادرات دام زنده همچنان متوقف است، گفت: براساس شنیده‌ها در ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک با صادرات دام زنده موافقت کرده اما این مساله هیچگاه به مرحله ابلاغ و اجرا نرسید.

وی با بیان اینکه براساس قانون تدوین شیوه نامه صادرات باید با حضور فعالان بخش خصوصی مرتبط انجام شود، افزود: متأسفانه در این حوزه نیز دعوتی از نمایندگان تشکل‌ها به عمل نیامده است.

دادرس درباره میزان دام سبک مازاد در کشور توضیح داد که ۱۰ استان نوار غربی کشور به همراه استان‌های سمنان و خراسان رضوی آمار دام مازاد خود را اعلام کرده‌اند و براین اساس حدود شش میلیون رأس دام سبک مازاد در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در فصل عرضه دام قرار داریم و با عدم جذب در بازار مواجه هستیم، گفت: خشکسالی شدید در استان‌ها و افت شدید تولید علوفه در مراتع از جمله دیگر دلایل مشکلات به وجود آمده برای صنعت دام سبک کشور است.

دادرس قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام سبک زنده را بین ۱۳۹ تا ۱۴۴ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: ۴ اتحادیه دام سبک، عشایری، اتحادیه سراسری دامداران و صنعت دامپروری بر سر قیمت ۱۳۹ هزار تومان به اجماع رسیده‌اند.

وی میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم بره نر زنده را بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فروش دام زنده حدود ۷۰ هزار تومان زیر نرخ تمام شده و این یکی از مهم‌ترین دلایل کشتار دام‌ها و بویژه دام‌های مولد است.

همچنین حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه قیمت مرغ هنوز با نرخ منطقی و قیمت تمام شده آن فاصله زیادی دارد، گفت: قیمت مرغ در بازار به حدود ۵۸ هزارتومان در هر کیلوگرم رسیده که به نرخ مصوب آن (۶۰ هزار تومان) نزدیک شده است

وی اضافه کرد: برای وزیر جهاد کشاورزی در این باره نامه‌ای نوشته و خواستار اصلاح قیمت مرغ شدیم.

اسدالله نژاد با بیان اینکه برای ادامه تولید و ایجاد انگیزه تولیدکنندگان این کار ضروری است، گفت: قرارگاه امنیت غذایی قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را ۴۹ هزار تومان اعلام کرده اما قیمت مرغ زنده در بازار هم اکنون بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: در خواست ما از وزیر جهاد این بوده که قیمت تعیین شده در قرارگاه امنیت غذایی برای مرغ زنده، ابلاغ و قیمت مرغ گرم نیز بر این اساس اصلاح و اعلام شود.

و علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: نکته مهم در این زمینه تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان است به طوری که در بسیاری از استان‌ها میزان پرداخت‌ها حدود ۱۰، ۱۵ الی ۲۰ درصد بوده که بسیار رقم پایینی است.

ایمانی تصریح کرد: در بسیاری از استان‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از زمان خرید گندم گذشته اما هنوز مطالبات تسویه نشده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان از این مساله به شدت ناراحت هستند، گفت: انتقاد کشاورزان از بنیاد ملی است که آنها را تشویق کرده گندم خود را تحویل دولت بدهند چرا که الان چک‌های این کشاورزان برگشت خورده، بانک‌ها، کمباین داران و کامیون داران آنها را تحت فشار گذاشته‌اند و مسئولان به خوبی در جریان این مسائل هستند.

ایمانی ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای فصل برداشت گفته بودند که پرداخت مطالبات ۴۸ ساعته خواهد بود اما متأسفانه به این وعده عمل نشده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای کشت‌های بعدی خود نیاز به نقدینگی دارند، گفت: این نقدینگی باید از محل فروش گندم تولیدکنندگان تأمین می شده که این اتفاق نیفتاده و منجر می‌شود که کشت‌های بعدی کشاورزان به تعویق بیفتد و تولید ملی از این مسئله آسیب می بیند.

ایمانی از دولت خواست که تسویه مطالبات کشاورزان به موقع انجام شود.

ارسال نظر