شناسه خبر : 24395

هزار ساختمان ۱۲ طبقه در تهران نیازمند نظارت آتش نشانان است

هزار ساختمان ۱۲ طبقه در تهران نیازمند نظارت آتش نشانان است

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: تحول با استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان از ضروریات است و باید این رویکرد توسط تمامی دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز عملیاتی شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حمزه شکیب روز سه شنبه در همایش ملی زلزله در بجنورد مرکز خراسان شمالی اظهار داشت: با تحول علم و تکنولوژی اینک زمان نگاه تنوع گرایانه به نظام مهندسی با استفاده از فناوری‌های نوین فرا رسیده است و تمامی نهادها باید در این زمینه فعال باشند.

وی با اشاره به بند ۲ ماده ۹ قانون مقررات ساختمان افزود: باید دقت شود که موارد مهم این قانون از جمله ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سطح استاندارد و با کیفیت مناسب رعایت و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

شکیب عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان شهرداریها و دهیاریها، وزارت علوم، مهندسان و سازندگان به عنوان بهره برداران حوزه ساختمان باید نقش تحولی خود را اجرا کنند.
 وی ادامه داد: تخریب ساختمان متروپل، پلاسکو  و مسکن مهر سرپل ذهاب ایرادات نظام مهندسی را به خوبی نمایان کرد و باید سعی کرد تا چرخه صنعت ساخت و ساز با رفع این ایرادات به خوبی تکمیل شود.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور افزود: متاسفانه ارتباطات و هشدارهای درون سازمانی در بسیاری از طرح های بی کیفیت مورد توجه قرار نمی گیرد و ریزش متروپل نمونه بود که هشدارهای برخی از نهادهای ذیربط در آن رعایت نشده بود.

وی اضافه کرد: هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران وجود دارد که بهتر است تا نقشه و مکانیزم های ریزش این بناها شبیه سازی و سناریوی آن به دست آتش نشانان و مدیریت بحران داده شود.

شکیب خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم به نقطه ای از کیفیت در صنعت ساخت و ساز برسیم و دیگر شاهد حوادث ناگواری مثل ریزش متروپل نباشیم؛ با نگاه تحول گرایانه از حیثیت نظام مهندسی کشورمان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه در طرح های تفصیلی باید تغییراتی ایجاد شود، بیان کرد: طرح های هادی، تفصیلی و جامع شهرها باید تغییر کنند و با تکنولوژی جدید در این حوزه تحول ایجاد کرد.

 بخش بزرگی از پهنه خراسان شمالی در ناحیه کپه داغ واقع است و به علت داشتن گسل فعال کپه داغ و سایر گسل های فعال با زمین لرزه های متعددی  مواجه بوده است، در تقسیم بندی ایران از نظر خطر وقوع زلزله، شهرهای فاروج، شیروان و گیفان در این استان با خطر"خیلی زیاد "و مناطق آشخانه، اسفراین، جاجرم، بجنورد، چمن بید و گرمخان با خطر "زیاد" تعریف شده اند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند. ​

ارسال نظر