شناسه خبر : 24253

فروش دانش‌بنیان‌ها با کمک خدمات توسعه بازار افزایش ۵۰ برابری یافت

فروش دانش‌بنیان‌ها با کمک خدمات توسعه بازار افزایش 50 برابری یافت

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، از افزایش بیش از ۵۰ برابری میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان پس از استفاده از خدمات لیزینگ و استصناع صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، محمد محمودیان با اشاره به سیاست‌های کلی کشور در راستای ترویج مصرف محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، بر ضرورت بازارسازی برای این محصولات تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری نیز در راستای همین هدف دو نوع تسهیلات را تعریف کرده که آن‌ها را با نام تسهیلات «لیزینگ» و «استصناع» می‌شناسیم. با این تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به طور مستقیم از خرید محصولات دانش‌بنیان حمایت می‌کند.

وی درباره جزئیات این تسهیلات، تصریح کرد: خریدار شرکت دانش‌بنیان می‌تواند شخص حقوقی یا حقیقی باشد، یعنی شرط اعطا این نیست که ما فقط تسهیلات لیزینگ را به شرکت‌های خریدار محصول دانش‌بنیان یا سازمان‌ها ارائه کنیم. نرخ این تسهیلات در حداقل خود به ۱۰ درصد می‌رسد یعنی تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد داده می‌شود و خریداران محصول دانش‌بنیان متعهد به بازپرداخت آن می‌شوند.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی درباره زمان تنفس و بازپرداخت این تسهیلات نیز اعلام کرد که تا سقف ۳۶ ماه این تسهیلات بازپرداخت می‌شوند. 

محمودیان همچنین اظهار کرد: میزان تسهیلات بین ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت کارشناسی شده محصول است. اگر محصول یا خدمت دانش‌بنیان آماده باشد خریدار می‌تواند آن را به صورت لیزینگی خریداری کند و محصول زودتر به فروش برسد، اما اگر یک دوره ساخت نیاز دارد و محصول سفارشی‌ساز باشد، آن وقت تسهیلات استصناع مطرح می‌شود که پرداخت را در چند مرحله انجام می‌دهیم؛ در واقع پرداخت لیزینگی به صورت یکجا است، اما در خدمت استصناع دوره اجرا برای پرداخت خواهیم داشت.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، تعامل این صندوق با شبکه بانکی کشور را اقدام دیگری در راستای بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق نوآوری به عنوان راهبر نظام تأمین مالی دانش‌بنیان در کشور در راستای کاهش تصدی‌گری و همچنین افزایش سهولت دسترسی به منابع در اقصی نقاط ایران در این مدت با شبکه بانکی کشور وارد تعامل شده و در نتیجه همکاری‌های مؤثری در زمینه حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است. 

وی افزود: برای حفظ تمرکز و کنترل رفتار شعب مختلف بانکی با مجموعه شرکت‌های دانش بنیان و مشتریان ایشان نیز دفاتر نوآوری بانک‌های همکار در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان مستقر هستند و کلیه مسائل مرتبط را پیگیری می‌کنند. 

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر بازوان صندوق نوآوری برای تحقق پیشتازی محصولات دانش‌بنیان در بازار عنوان کرد و گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری نظر به توزیع قابل قبولی که در کلیه استان‌ها دارند، در این فرایند به همراهی صندوق آمده‌اند.

به گفته محمودیان، در حوزه خدمات لیزینگ و استصناع، از سال گذشته تلاش صندوق بر کاهش مدت زمان فرایند اعطای تسهیلات بوده است، به گونه‌ای که تا به امروز مدت زمان اعطای تسهیلات لیزینگ و استصناع به نصف رسیده و صندوق نوآوری همچنان در پی این است زمان این فرایند را کوتاه‌تر کند.

وی همچنین بیان کرد: در بررسی‌ها دریافتیم که بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند از این سرویس استفاده کنند، شرکت‌های حوزه ماشین‌سازی داخلی هستند. به دلیل اینکه مبالغ خرید ماشین‌آلات معمولا سنگین هستند، اگر تسهیلات به خرید آن‌ها تعلق گیرد، مشتریان رغبت بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند. همچنین صنعت ماشین‌سازی با توجه به مولد بودن می‌تواند پیشران رونق تولید و حرکت صنایع دیگر نیز باشد. بنابراین صندوق نوآوری و شکوفایی با بررسی این شرایط تصمیم گرفت در کنار شبکه کارگزاری ارزیابی، مشتریان حوزه ماشین‌سازی، کارگزار تخصصی خود را نیز داشته باشند. 

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز برنامه‌ای به نام «توسعه صنعت ماشین‌سازی» تعریف شده است. ما در صندوق نوآوری با این برنامه ارتباط گرفتیم و آن‌ها یک مجری برنامه داشتند؛ از مجری برنامه به عنوان کارگزار ارزیابی درخواست‌های حوزه ماشین‌آلات استفاده کردیم و از طرفی به آن برنامه گفتیم که برای سرویس لیزینگ ما بازاریابی کنید که خود این مسئله باعث توسعه خدمات ما شد.

محمودیان در ادامه درباره تاثیر تسهیلات لیزینگ و استصناع بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: این خدمات از جمله خدماتی هستند که همواره توسعه‌ای بوده‌ است. طی سنوات گذشته نیز عملیاتی که روی این سرفصل تسهیلات انجام دادیم، همیشه توأم با رشد بوده است و در سال ۱۴۰۱ هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این سرویس با رشد چند برابری مواجه شود. دلیل این برنامه‌ریزی هم این است که در راستای بازارسازی، رشد فروش را به واسطه تحریک تقاضا انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای این کار ما سال گذشته در شبکه بانکی بالغ بر هزار میلیارد ریال پرداخت داشتیم. ۶ بانک فعال نیز در این حوزه با ما همکاری کردند و امسال هم دنبال این هستیم که تعداد بانک‌های فعال را اضافه کنیم. ضمن اینکه افزایش سقف حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب خط اعتباری با صندوق‌های پژوهش و فناوری در دستور کار است. 

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در مجموع ما از نظر پرداخت تسهیلات در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۴۰۰ میلیارد ریال قرارداد تسهیلات و پرداختی داشتیم که حدود یک چهارم مبالغ پرداخت‌شده از طریق شبکه بانکی صورت گرفته است.

محمودیان افزود: عملکردی که برای ۱۴۰۰ وجود دارد، حدود ۱۰ برابر بیشتر از عملکردی است که در سنوات قبل از سال ۹۷ ثبت شده است. صندوق در سال ۹۳ این سرویس لیزینگ و استصناع را آغاز کرد و تا سال ۹۷ تنها حدود یک دهم عملکردی را داشته که در سال ۱۴۰۰ از خود نشان داده است.

به گفته مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی، تعداد شرکت‌هایی که از این خدمات استفاده‌ کرده‌اند نیز رو به فزونی گذاشته است. ما در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از دو برابر سنوات قبل، تعداد شرکت‌های جدیدی را داشتیم که از طریق خدمات لیزینگ و استصناع محصول خود را فروختند. آمارها نشان می‌دهد که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان پس از استفاده از این خدمات توانسته‌اند فروش خود را تا ۵۰ برابر افزایش دهند.

ارسال نظر