شناسه خبر : 24221

اختصاصی چابک آنلاین؛

خرید ملک در ایران به صرفه تر است یا اجاره؟

خرید ملک در ایران به صرفه تر است یا اجاره؟

با توجه به همه گیری کرونا درجهان و با توجه به اینکه سرمایه گذاری دراملاک به عنوان یک منبع درآمد ثابت و سرمایه ای که حداقل ثبات دارایی را برای خانوارهای ایرانی دارد، بسیاری از سرمایه گذاران برای ورود به این بازار نیاز به آمار و ارقامی دارند تا بتوانند تصمیم گیری درست داشته باشند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، در این گزارش اطلاعاتی در خصوص شاخص های مهم املاک در ایران به شما ارائه می دهیم تا بر اساس آن نسبت به خرید، اجاره و یا سرمایه گذاری در بازار اجاره به جمع بندی صحیحی برسید .

 شاخص بازده ناخالص اجاره 

بازده اجاره سودی را که هرسال از سرمایه گذاری های خود در ملک به دست می آورید را به عنوان درصدی از ارزش آن اندازه گیری می کند در واقع سرمایه گذاران از این شاخص به عنوان معیاری برای ارزیابی و مقایسه سودی که از اجاره دادن املاک مختلف بدست می آورند، استفاده می کنند .

دو نوع سود اجاره وجود دارد: سود ناخالص اجاره و سود خالص اجاره .

بازده ناخالص اجاره از طریق درآمد سالانه اجاره و ارزش روز ملک محاسبه می شود.

 به بیان دیگر برای محاسبه سود ناخالص اجاره یک ملک، درآمد سالانه اجاره خود را به ارزش روز ملک تقسیم کرده و بر عدد 100 ضرب کنید تا شاخص بازده اجاره ملکتان را بفهمید . 

اما ممکن است برای هر سرمایه گذار ملکی این سوال ایجاد شود که چه نرخی مناسب است و درصورتی که ملک خود را اجاره دهید بازدهی آن چقدر باشد مناسب است؟ 

سرمایه گذاران به دلیل ثبات در درآمد اجاره، عموما املاکی با بازده اجاره بالاتر از 5/5 درصد را مورد هدف قرار می دهند.

میانگین بازده اجاره در ایران چقدر است ؟

براساس آمارهای رسمی گزارش شده در سایت های بین المللی از جمله نامبئو که شاخص های گوناگونی از کیفیت و هزینه زندگی در کشورهای مختلف ارائه می دهد، ایران با بازدهی 4/58  رتبه 65را در بین کشورهای دنیا به لحاظ بالا بودن درآمد سالانه اجاره نسبت به ارزش ملک را دارد . 

از آنجایی که این شاخص کمتر از 5/5 است اجاره دادن ملک به عنوان سرمایه گذاری برای درآمد ثابت ایده آل نیست اما با توجه به نزدیک بودن این شاخص به عدد 5/5، بازدهی نسبتا خوبی می توانید از اجاره ملک خود داشته باشید .

بیش ترین بازدهی مربوط به کشورنیجریه با بازدهی 34/35 درصد است که نشان می دهد درآمد سالانه اجاره نسبت به ارزش ملک در آن بیش تر است و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار اجاره است . 

کمترین بازدهی را کره جنوبی با شاخصی معادل 0/8 به خود اختصاص می دهد که نشان دهنده بالا بودن قیمت ملک نسبت به درآمد سالانه از محل اجاره آن است . 

شاخص قیمت به اجاره سالانه 

این شاخص نشان دهنده قیمت ملک به اجاره سالانه در یک مکان معین بوده و معیاری است برای نشان دادن اینکه داشتن ملک به صرفه است یا خرید آن ضمن اینکه اطلاعاتی درخصوص منصفانه بودن ارزش ملک یا وجود حباب ارائه می دهد .

این شاخص از تقسیم متوسط قیمت مسکن بر متوسط اجاره سالانه درهر کشور محاسبه می شود .

نسبت 1 تا 15 نشان می دهد که خرید به صرفه تر از اجاره است و نسبت 16 تا 21 یا بیش تر نشان می دهد که معمولا اجاره بهتر از خرید است .

خرید ملک در ایران به صرفه تر است یا اجاره؟ 

از آنجایی که ایران شاخص 21/81  را به خود اختصاص می دهد ، اجاره معمولا به صرفه تر از خرید خانه است اما با توجه به نزدیک بودن این عدد به 21 اجاره و خرید خانه تفاوت زیادی به لحاظ صرفه اقتصادی ندارد و هزینه اجاره در مقابل ارزش ملک بالا است .

نیجریه با 2/91 کمترین نسبت را به خود اختصاص می دهد و نشان می دهد که خرید خانه در این کشور بسیار به صرفه تر از اجاره است .

کره جنوبی با عددی معادل 124/37 بیش ترین شاخص را به خود اختصاص می دهد و نشان می دهد که اجاره در این کشور بسیار به صرفه تر از خرید خانه است .

خرید مسکن برای هر خانوار متوسط ایرانی چقدرمقرون به صرفه است؟

 وام مسکن چند درصد از درامد سالانه خانوارها است؟ 

شاخص مقرون به صرفه بودن مسکن نشان می دهد که آیا یک خانواده متوسط می تواند بر اساس قیمت خانه و درآمدی که دارد آن را بخرد یا نه ؟ این شاخص اغلب به عنوان یک شاخص برای نشان دادن واجد شرایط بودن خانوار برای دریافت وام مسکن استفاده می شود . 

این شاخص برای کشور ایران رقمی معادل 0/15 دارد و رتبه 4 ام در بین کشورهای دنیا به لحاظ کم بودن مقرون به صرفه مسکن است . 

از طرفی وام مسکن 687/68 درصد از درآمد متوسط سالانه خانوار متوسط ایرانی را شامل می شود که نشان دهنده 6 برابر بودن مبلغ وام مسکن نسبت به درامد سالانه هر خانوار ایرانی است و خانوارها واجد شرایط برای دریافت وام مسکن نیستند . 

در حالیکه کشورهایی مثل عربستان صعودی و ایالات متحده امریکا مبلغ وام مسکن تنها 20 درصد از درآمد سالانه خانوارها است و نشان دهنده این است که استفاده از وام مسکن برای خرید خانه بسیار مقرون به صرفه است.

ارسال نظر