شناسه خبر : 24209

طرح جمع آوری فاضلاب تهران از مرز ۹۰ درصد گذشت

طرح جمع آوری فاضلاب تهران از مرز ۹۰ درصد گذشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در تهران حدود ۹۰ درصد شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده است که با انتقال فاضلاب از آن، هم اکنون حدود ۶۰ درصد آن تصفیه و به مصرف کشاورزی می‌رسد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، محمدرضا بختیاری افزود: از ۱۲ تصفیه خانه تعریف شده برای استان تهران، هم اکنون  تصفیه خانه بزرگ جنوب تهران و فیروزبهرام احداث شده است که توان تصفیه بیش از ۶۰ درصد فاضلاب را دارند.

وی گفت: هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب پساب در تهران تولید و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن به دشت ورامین منتقل می‌شود که این میزان جایگزین برداشت از آب رودخانه جاجرود شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با اشاره به کاهش نفوذ آب به منابع زیرزمینی تهران و احتمال فرونشست زمین افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که به زودی به امضای وزیر نیرو و شهردار تهران خواهد رسید قرار است ۱۴۵ میلیون متر مکعب پساب، جایگزین برداشت آب از چاه‌های شهرداری که با آن فضای سبز شهر را آبیاری می‌کرد می‌شود و با این اقدام، این چاه‌ها بسته خواهد شد.

وی گفت: با اجرای این تفاهم نامه، به غیر از فضا‌های سبز بوستان‌های اصلی تهران، دیگر بوستان‌ها از جمله بوستان بزرگ یاس فاطمی در شرق تهران، چیتگر، سرخه حصار و حاشیه اتوبان‌های تهران به جای آب چاه، با پساب آبیاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران افزود: در تهران ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون متر مکعب برای بخش آشامیدنی برداشت آب داریم که با اقدام‌های فوق، قسمتی از برداشت‌ها جایگزین می‌شود.

وی گفت: ۱۱۷ حلقه چاه جنوب تهران برای آبیاری دشت رباط کریم، یکی به یکی در حال خاموش شدن است و در ازای این تعداد حلقه چاه، از تصفیه خانه فیروزبهرام به آن دشت، در حال تخصیص پساب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: با شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز صحبت کرده ایم در ازای دریافت پساب، تمام چاه‌های آب خود را مسدود کنند.

وی گفت: در ازای این گونه کار‌ها مشکل نفوذ آب به زمین کاسته می‌شود و در نهایت جلوی فرونشست زمین گرفته خواهد شد.

 بختیاری افزود: وظیفه ما تامین پایدار، مطمئن، سالم و بدون محدودیت آب است و وظیفه مردم هم استفاده درست و بهینه از آب است تا نسل‌های آینده بابت کاهش منابع آب زیرزمینی گلایه‌مند نباشند.

ارسال نظر