شناسه خبر : 24174

جزییات شرایط دریافت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی بدون وثیقه از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

جزییات شرایط دریافت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی بدون وثیقه از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک

معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک شرایط لازم برای دریافت تسهیلات تا سقف پنج میلیارد تومان بدون ارائه وثیقه از این صندوق را اعلام کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، "محمدصادق محمدیاری" در خصوص شرایط و ضوابط معرفی واحدهای تولیدی جهت دریافت تسهیلات تا سقف پنج میلیارد تومان بدون ارائه وثیقه، گفت: انواع مختلف وثیقه عبارت است از ملک، محل اجرای طرح، سپرده بلند مدت، چک،سفته، اوراق مشارکت، سهام و غیره، از این رو منظور از عدم دریافت وثیقه در خصوص تسهیلات مذکور این است که واحدهای دارای وضعیت اعتباری مناسب (براساس نمره اعتباری که از صندوق دریافت می‌کنند) نیاز به ارائه وثایق ملکی نخواهند داشت.

وی گفت: واحدهایی که نمره اعتبارسنجی آن‌ها در گروه A یا B قرار می‌گیرد می‌توانند با ارائه چک و سفته با امضاء مدیران، از صندوق ضمانت‌نامه تا سقف پنج میلیارد تومان دریافت کنند. به تعبیر ساده‌تر، نمره اعتباری متقاضیان تعیین کننده میزان و نوع وثایقی است که برای دریافت ضمانت نامه از ایشان اخذ و جهت معرفی به منظور دریافت تسهیلات لحاظ می‌شود. بر این اساس واحدهایی که در گروه C به بعد قرار می‌گیرند باید ترکیبی از وثایق مورد پذیرش را برای دریافت ضمانت‌نامه به صندوق ارائه کنند.

محمدیاری درباره نحوه اعتبارسنجی متقاضیان افزود: مهمترین شاخص‌ها در اعتبارسنجی، وضعیت بازار و تقاضا برای محصول، دارا بودن صورت‌های مالی حسابرسی شده، رتبه اعتباری دریافتی از موسسه اعتبارسنجی ایرانیان همچنین وضعیت فروش و سود حاصل از آن است از طرفی بدهی معوق متقاضی به بانک‌ها نیز در نتیجه اعتبارسنجی تاثیرگذار خواهد بود.

محمدیاری در خصوص فرآیند دریافت ضمانت نامه تا سقف پنج میلیارد تومان و معرفی برای دریافت تسهیلات مربوطه، تاکید کرد: متقاضیان دریافت ضمانت نامه و تسهیلات مزبور باید چند نکته مهم را جهت ثبت و پیگیری درخواست خود مورد توجه قرار دهند.  در ابتدا متقاضیان باید مطابق روال گذشته وارد سامانه صدور الکترونیکی ضمانت نامه به آدرس www.sif.ir شده و درخواست خود را در سامانه صدور ثبت کنند با این تفاوت که در بخش مربوط به بارگذاری مصوبه بانک، تصویر درخواست خود مبنی بر دریافت تسهیلات را درج کرده و همه مدارک و مستندات مربوطه را در این سامانه بارگذاری کنند.

وی ادامه‌داد: در مرحله بعد، درخواست ثبت شده توسط کارشناسان صندوق و نمایندگان استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد، مراحل بعدی آن در صندوق طی می‌شود و در صورت وجود نقص و نیاز به تکمیل مدارک به متقاضی عودت داده می‌شود.

محمدیاری افزود: این تسهیلات فقط در قالب سرمایه در گردش و خرید ماشین آلات جدید برای توسعه فعالیت قابل پرداخت است که به واحدهای دارای پروانه بهره برداری تعلق می‌گیرد.

معاون مالی و اقتصادی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ادامه با تاکید بر اهمیت وضعیت اعتباری واحدها گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره شد؛ مهم ترین نکته در خصوص بهره مندی از این تسهیلات، نمره اعتباری واحدهای متقاضی است و این واحدها تنها در صورتی از ارائه وثیقه ملکی مستثنی می‌شوند که گروه اعتباری آن‌ها بر اساس اعتبارسنجی انجام شده A یا  B باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته از استان‌ها درخواست کردیم تا هر استان ۱۰ طرح دارای توجیه اقتصادی مناسب را در این راستا به صندوق معرفی کند که در حال حاضر ۲۲ استان‌ واحدهای صنعتی مدنظر خود را به صندوق معرفی کرده‌اند و پرونده متقاضیان، توسط مدیریت اعتبارسنجی و صدور ضمانت نامه صندوق در حال بررسی است و سپس به بانک معرفی خواهد شد.

 

ارسال نظر