شناسه خبر : 24033

۵ هزار هنرمند صنایع دستی استان تهران مجوز ندارند

5 هزار هنرمند صنایع دستی استان تهران مجوز ندارند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: بیش از ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی در مناطق مختلف استان تهران مشغول فعالیت و تولید هستند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر مجوز دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پروانه حیدری روز پنجشنبه به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی اظهار داشت: استان تهران از هنرمندان به نامی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی برخوردار است که بیشترین تولیدات صنایع دستی این استان مربوط به شیشه و آبگینه، معرق چوب، سفال، زیورآلات و سراجی سنتی است.
وی افزود: شهرستان ورامین به دلیل برخورداری از ده‌ها کارگاه تولید شیشه و آبگینه به عنوان شهر ملی شیشه در کشور معرفی شده و از این نظر استان تهران جزو مناطق شاخص کشور در تولید شیشه است.
این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر از فعالان صنایع دستی دارای مجوز در سطح استان تهران مشغول به فعالیت هستند که با توجه به فعالیت گروهی و کارگاهی، تعداد این افراد بیش از ۲۰ هزار نفر است که تلاش می‌شود در هفته صنایع دستی که از ۲۰ تا ۲۷ خرداد ادامه دارد، با برگزاری برنامه‌های مختلف مشکلات این افراد بررسی و با برگزاری نشست‌های تخصصی زمینه توسعه فعالیت آنان فراهم شود.
وی از افتتاخ نخستین مرکز آموزش صنایع دستی استان تهران، برگزاری نخستین همایش صادرات صنایع دستی با همکاری پارک فناوری پردیس، تقدیر از صاحبان صنایع دستی دارای نشان ملی و بین‌المللی، افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی، بازدید از کارگاه‌های تولید صنایع دستی، برگزاری نشست با هنرمندان شهرستان‌های استان و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی به عنوان برنامه‌های هفته صنایع دستی استان تهران یاد کرد.
حیدری اضافه کرد: به منظور ارائه مشوق‌های لازم به فعالان صنایع دستی از محل تبصره ۱۸ ویژه کارگاه‌ها، ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان تهران در نظر گرفته شده که کارگاه‌ها می‌توانند با تشکیل پرونده، از این تسهیلات که توسط بانک کارآفرینی امید ارائه می‌شود، استفاده کنند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: به منظور حمایت از مشاغل خانگی و هنرمندان صنایع دستی، در سال گذشته و امسال، تسهیلات یک میلیارد ریالی به متقاضیان مستقل و بابت اشتغال هر فرد در کارگاه‌های صنایع دستی ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.
وی اظهار داشت: در ۲ سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، امکان برپایی نمایشگاه‌های تخصصی صنایع دستی در استان تهران میسر نشد ولی تلاش می‌شود تا با توجه به شرایط مناسب کنترل این بیماری و این که بسیاری از هنرمندان موفق نشدند محصولات خود را به فروش برسانند، به صورت دوره‌ای در شهر و شهرستان‌های استان نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاهی منطقه‌ای و ملی در تهران برپا شد.
حیدری با اشاره به صدور و تمدید ۷۰۰ مجوز صنایع دستی طی یکسال گذشته در استان تهران اضافه کرد: صنایع دستی از سه مجوز کارت شناسایی مخصوص افراد فعال در منزل، پروانه تولید انفرادی ویژه افرادی که به صورت انفرادی در خارج از منزل کار می‌کنند و مجوز کارگاهی ویژه فعالیت بیش از یک نفر در خارج از منزل برخوردار است که برای دریافت این مجوز نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر میراث فرهنگی نیست و با استفاده از درگاه صنایع دستی می‌توان نسبت به درخواست آن اقدام کرد.
حیدری در خصوص بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز یادآور شد: با توجه به بار مالی زیاد، بیمه هنرمندان صنایع دستی در سال‌های گذشته قطع شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت میراث فرهنگی، به صورت محدود برخی از افراد در نوبت، پذیرش شدند ولی امکان پذیرش هنرمندان در صندوق بیمه  اجتماعی کشاورزان و روستائیان فراهم شده و این افراد می‌توانند با هزینه‌ای اندک به عضویت این صندوق در آیند.

ارسال نظر