شناسه خبر : 23967

برق خریداری شده از بورس انرژی در اولویت خاموشی نیست

برق خریداری شده از بورس انرژی در اولویت خاموشی نیست

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: هم اکنون دغدغه اصلی صنایع مسئله خاموشی است که طبق مقررات خرید برق از بورس در اولویت خاموشی نیست، ولی رعایت آن به سیاست‌های شرکت‌های توانیر و شرکت مدیریت شبکه بستگی دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی نقوی گفت: طبق مصوبه مورخ ۲۷ آذر ۹۹ هیئت وزیران کلیه مشترکان صنعتی با قدرت بیش از ۵ مگاوات موظف هستند برق خود را از طریق بورس انرژی ایران تامین کنند. مشترکانی هم که بیش از یک مگاوات برق مصرف می‌کنند نیز طبق برنامه زمان‌بندی از سال ۱۴۰۱ ملزم به خرید برق از بورس انرژی هستند. با این حال طی سال‌های گذشته برخی از صنایع اقدام به خرید برق از بورس انرژی کردند، اما بخشی دیگر نیز همچنان به شیوه سنتی برق خود را تامین می‌کنند.

او می‌گوید: هم اکنون دغدغه اصلی صنایع مسئله خاموشی است که طبق مقررات خرید برق از بورس در اولویت خاموشی نیست، ولی رعایت آن به سیاست‌های شرکت‌های توانیر و شرکت مدیریت شبکه بستگی دارد. بورس فقط زیرساخت معاملاتی است و برق توسط نیروگاه‌ها عرضه و توسط صنایع خریداری می‌شود. در صورتی که نیروگاه‌ها عرضه‌های خود را انجام دهند، بورس این زیر ساخت را دارد که برای صنایع معاملات را انجام دهد.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: صنایع برای خرید برق باید به شرکت‌های کارگزاری مراجعه و مستندات مربوطه را به شرکت سپرده گذاری ارسال و کد مربوطه را دریافت کنند. از مجموع ۷۸۸ مصرف کننده بالای ۵ مگاوات در کشور نیز، ۴۵۶ مصرف کننده کد بورسی دریافت کردند.

او می‌گوید: در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۶.۵ میلیارد کیلو وات ساعت برق به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در بورس انرژی توسط مصرف کنندگان بزرگ برق مورد معامله قرار گرفت. بیشترین صنایع مصرف کننده نیز صنایع سیمان و آلومینیوم بودند. امسال نیز تا ۱۵ خرداد حدود یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون کیلو وات ساعت برق به ارزش بیش از ۷۴ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

گفتنی است هم اکنون زیرساخت‌های بورس انرژی برای کمک و توسعه بازار برق و رقابتی شدن قیمت برق مهیاست. مقررات بالادستی نیز همچون قانون برنامه پنجم و ششم و قانون رفع موانع تولید به صراحت در استفاده از ساز و کار بورس در حوزه برق تاکید دارد.

ارسال نظر