شناسه خبر : 23723

کاهش بیش از ۳ هزار مگاواتی مصرف برق

 کاهش بیش از ۳ هزار مگاواتی مصرف برق

میزان مصرف برق کشور روز گذشته در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه در حالی به رقم ۴۵ هزار و ۳۳۳ مگاوات رسید که پارسال در همین بازه زمانی رقم مصرف ۴۸ هزار و ۹۰۵ مگاوات بود که کاهش بیش از سه هزار مگاواتی را نشان می‌دهد اتخاذ سیاست‌های تشویق محور کمک موثری به رعایت الگوهای مصرف کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از سیاست‌هایی که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم بر آن تاکید دارد لحاظ شدن پاداش برای مشترکانی که مصرف خود را بهینه کنند، باهدف نهادینه‌سازی مصرف صحیح انرژی است.

پارسال وی بر این نکته تاکید کرد که باید مشترکان از مزایایی صرفه‌جویی که در مصرف می‌کنند برخوردار شوند.

بر این اساس به‌تازگی «علی‌اکبر محرابیان» گفت: امسال برای افرادی که در مصرف خود صرفه‌جویی می‌کنند، پاداش‌هایی پیش‌بینی کردیم که با انجام اقدام‌های کوچک مدیریت مصرفی می‌توانند پاداش لازم را برای صرفه‌جویی بگیرند.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف ایام گرم سال در مناطق غیر گرم و عادی ۳۰۰ کیلووات است، اضافه کرد: مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی و الگوی مصرف را رعایت کنند، بابت هر کیلووات به طور متوسط ۱۰۰ تومان پرداخت خواهند کرد و این مشترکان در صورت صرفه‌جویی و به‌ازای هر کیلووات‌ ساعت پنج برابر تشویق می‌شوند یعنی به‌ ازای هر کیلووات‌ساعت ۵۰۰ تومان تشویق می‌شوند.

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر این مشترک فقط ۵۰ کیلووات صرفه‌جویی کند (به طور مثال سال گذشته ۳۰۰ کیلووات مصرف داشته و امسال مصرف را به ۲۵۰ کیلووات برساند)، قبض برق این مشترک رایگان شده و هیچ پولی بابت برق پرداخت نمی‌کند.

محرابیان خاطرنشان کرد: اگر مشترک ۲۰۰ کیلووات مصرف و ۱۰۰ کیلووات صرفه‌جویی کند، ۵۰ هزار تومان منفعت خواهد شد به‌گونه‌ای که ۲۰ هزار تومان پول قبض شده و ۳۰ هزار تومان از دولت بستانکار می‌شود. به عبارتی دیگر در این موضوع نه‌ تنها مشترک برای قبض خود هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند بلکه برای صرفه‌جویی خود نیز پاداشی دریافت می‌کند.

وی برای تحقق این امر به‌تازگی مصوبه طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی»، ضوابط تشویق و اعطای پاداش کاهش مصرف به مشترکان برق را ابلاغ کرد و پس از این ابلاغ شرکت توانیر از تعلق ۵۰۰ تومان پاداش به‌ازای هر کیلووات کاهشی که مصرف‌کنندگان در مصرف خود اعمال کنند خبر داد.

گزارش تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد روز گذشته مصرف برق کشور در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ هزار و ۵۷۲ مگاوات کاهش یافت و نیز در مقایسه با روز قبل‌تر (پنجشنبه) که مصرف ۵۰ هزار و ۳۸۹ مگاوات بود کاهش بیش از ۵ هزار مگاوات یافته است.

همچنین میزان مصرف برق شبانه نیز که در ساعت ۲۱ و ۸ دقیقه ۴۷ هزار و ۲۰۶ مگاوات بود با کاهش بیش از ۲ هزار مگاواتی نسبت به مدت مشابه پارسال با مصرف ۴۹ هزار و ۳۱۰ مگاوات همراه شده است.

بخش صنعت نیز روز گذشته با کاهش مصرف به کمک شبکه برق آمد و میزان مصرف خود را در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه به ۵ هزار و ۴۴۰ مگاوات کاهش داد.

ارسال نظر