شناسه خبر : 23703

میزان گواهی کشف معادن ۹.۵ درصد افت کرد

میزان گواهی کشف معادن   ۹.۵ درصد افت  کرد

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد یکساله ۱۴۰۰، در سالی که گذشت مجوزهای صادره در حوزه معدن و صنایع معدنی و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری کاهش قابل توجهی نسبت به سال پیش از آن داشته است؛ از سوی دیگر اما هزینه‌های صرف شده به جهت اکتشاف رشد بالغ بر ۱۷۵ درصدی داشته و ۲۷۴۱ میلیارد ریال بیشتر هزینه شده و این در حالیست که صدور پروانه اکتشاف تنها هفت درصد افزایش داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ از میزان صدور گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاسته شده است. اما هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف افزایش ۱۷۵.۱ درصدی و میزان صدور پروانه اکتشاف افزایش هفت درصدی را ثبت کرده‌اند.

در مجموع سالی که گذشت ۱۰۹۵ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که ۷۲ فقره بیشتر از میزان صدور آن در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۹( ۱۰۲۳ فقره) است و رشد هفت درصدی داشته است.

همچنین طی یکساله ۱۴۰۰ میزان گواهی کشف معادن صادر شده ۴۸۶ فقره ثبت شده است که نسبت به ۵۳۷ فقره صادر شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدودا ۹.۵ درصد افت را تجربه کرده است.

طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ نسبت به مدت ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ بیشترین افت صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری است که با کاهش ۱۸.۳  درصدی از ۶۸۴ فقره به ۵۵۹ فقره رسیده است.  

علاوه بر مجوزهای معدنی، میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز نسبت به ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ افت ۱۷.۹ درصدی داشته است. در حالی که از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا پایان آن، ۵۵۷۰ نفر مشغول بوده‌اند، این تعداد در سال گذشته ۴۵۷۱ نفر کاهش یافته است.

در مقابل اما سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی ۱۲ ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن ۱۷۵.۱ درصد افزایش یافته است.

سرمایه مجوزهای صادره برای اکتشاف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف است، در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۴۳۰۶ میلیارد ریال ثبت شده است. این در حالی است که در مدت سال پیش از آن (۱۲ ماهه ۱۳۹۹) ۱۵۶۵ میلیارد ریال صرف شده بود.

 

ارسال نظر