شناسه خبر : 23669

عرضه شوینده ها با نرخ قبلی

عرضه شوینده ها با نرخ قبلی

وزیر صمت گفت: برخی از تولیدکنندگان شوینده بدون هماهنگی به افزایش قیمت اقدام کرده بودند که امروز جلسه‌ای با آنها برگزار می‌شود و باید قیمت‌ها به روال سابق برگردد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، سید رضا فاطمی امین امروز در حاشیه همایش مشترک تجاری ایران و روسیه در مورد افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی اظهار کرد: برخی از تولیدکنندگان بدون هماهنگی به افزایش قیمت اقدام کرده بودند که امروز جلسه‌ای با آنها برگزار می‌شود و باید قیمت‌ها به روال سابق برگردد و اگر قیمت‌ها بیش از اندازه باشد برای آنها پرونده تشکیل می‌شود.

وزیر صمت در مورد سامانه ثبت‌نام خودرو گفت: سامانه یکپارچه قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود و قسمتی از دلالی در بازار خودرو را از بین می‌برد و این سامانه به صورت یکپارچه عمل می‌کند و اینگونه نیست که اگر کسی زودتر ثبت‌نام کند در اولویت باشد. از هفته آینده سامانه نظارت بر قرعه‌کشی خودرو راه‌اندازی می‌شود، اما در عین حال همچنان خرید و فروش خودرو توسط خودروسازها انجام می‌شود. شیوه سابق دارای ایراداتی بود و تصورات و شائبه عدم عدالت در آن وجود داشت.

وی در مورد واگذاری بلوک سهام ایران خودرو و سایپا، با بیان اینکه آگهی این واگذاری هفته قبل منتشر شد، تصریح کرد: برای قیمت‌گذاری ارزش این بلوک در مرحله اول قیمت‌گذاری املاک سایپا انجام می‌شود که از سه ماه قبل آغاز شده و روزهای پایانی قیمت‌گذاری را طی می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بعد از اینکه فرایند قیمت‌گذاری املاک و دارایی‌ها تمام شد، واگذاری بلوک ایران‌خودرو و سایپا آغاز می‌شود و کسانی که متقاضی خرید آن هستند می‌توانند از طریق بورس اوراق بهادار ابتدا بلوکی سایپا و بعد از آن ایران‌خودرو را خریداری کنند.

فاطمی امین گفت: در حال حاضر ۳۰۰ کارشناس رسمی در مورد قیمت‌گذاری و ارزش بلوک سایپا فعالیت می‌کنند و بعد از اینکه آگهی اول منتشر شد، خریداران معرفی می‌شوند و اگر خریدار داشت، ظرف بیست روز از طریق بازار سرمایه ارائه می‌شود.

برخورد با گرانی‌های بیش از حد

وزیر صنعت همچنین در مورد رشد قیمت کالاها در بازار گفت: برخی از کالاها مانند روغن و کالاهایی که در تولید آن از روغن استفاده می‌شود یک افزایش قیمت طبیعی داشته است زیرا در برخی از این کالاها روغن سهم بالایی دارد. اما در برخی از کالاها سهم روغن از تولید پایین است و نباید به گرانی بیش از حد کالا منجر شود که با آنها برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در دو بخش اصلاح شد، یکی ارزی که برای واردات نهاده‌های تولید مانند دانه‌های روغنی و خوراک دام اختصاص می‌یافت اصلاح شده است و دیگری در مورد محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی است که قبلاً بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و اکنون بر اساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود، بنابراین تعرفه واردات برخی از کالاها از ۴,۲۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان افزایش یافته و تعرفه واردات به حدود ۶ برابر افزایش یافته است.

فاطمی امین در مورد بازنگری لیست ۲ هزار قلم کالای وارداتی گفت: این لیست بازنگری می‌شود. در اردیبهشت‌ماه هم ۴، ۵ قلم آن تغییر پیدا کرد اما عمده این لیست همچنان حفظ می‌شود. از سال ۹۷ منع واردات کالاهای دارای مشابه داخلی بوده است که همچنان در این لیست وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید ممنوعیتی در نظر نمی‌گیریم.

سامانه گمرک هنوز به سامانه جامع تجارت متصل نشده است

فاطمی امین گفت: سامانه جامع تجارت دارای زیرساخت‌های لازم است که ۵ میلیون تراکنش از قبیل ثبت سفارش، فاکتورهای انبار و موارد دیگر در آن انجام می‌شود. تنها بخشی که به سامانه تجارت متصل نشده، سامانه گمرک است که باید آن هم متصل شود.

شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند

وزیر صنعت همچنین در مورد همکاری معدنی با روسیه گفت: ما در بخش معدن وضعیت مناسبی داریم، در برخی اقلام مانند ورقه‌های فولادی نیاز به واردات داریم. در مواد اولیه معدنی مانند آلومینا، روی و سرب واردات انجام می‌دهیم و می‌توانیم با روسیه همکاری کنیم.

فاطمی امین افزود: شرکت‌های خودروسازی روسیه نیاز به قطعات ساخت ایران دارند و می‌توانیم با آنها همکاری کنیم.

وی همچنین در مورد توسعه معدنی با افغانستان گفت: ذخایر معدنی ایران تا ۱۹ سال آینده جوابگوست و ما باید دنبال کشف معادن در کشور باشیم که از سال گذشته در خراسان جنوبی اقدامات خوبی در زمینه کشف معادن انجام شده است. همچنین ذخایر معدنی مناسبی در کشور همسایه افغانستان وجود دارد که با آنها وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم از مواد معدنی آنها نیز استفاده کنیم.

ارسال نظر