شناسه خبر : 23573

واردات برنج تایلندی ممنوع شد

واردات برنج تایلندی ممنوع شد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به تازگی مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تصویب شد که بنا به آن واردات برنج تایلندی ممنوع شده است چراکه برنج تایلندی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرد در بازار داخلی با استقبال مواجه نشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، مسیح کشاورز، با اشاره به بالا رفتن نرخ جهانی برنج، گفت: بعد از جنگ روسیه و اوکراین  شاهد بالا رفتن قیمت غلات و سایر محصولات کشاورزی در بازارهای جهان بودیم؛ چرا که کشورها تلاش دارند میزان ذخایر احتیاطی خود در زمینه غذا را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه چین بخشی از کسری گندم خود را با واردات برنج جبران کرد، گفت: در حال حاضر نرخ برنج خارجی حدود 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نرخ ارز، تعرفه وعوارض گمرکی و در نهایت نرخ جهانی برنج خارجی جزو مولفه‌های تعیین قیمت برنج وارداتی محسوب می‌شوند.

کشاورز پایه محاسبات گمرک در سال جاری را بر اساس ای تی اس دانست و افزود: ای تی اس تقریبا 6 برابر ارز ترجیحی است و این مسئله تاثیر خود را بر قیمت تمام شده محصول می‌گذاشت و باعث بالا رفتن نرخ برنج وارداتی می‌شد از این‌رو دولت تعرفه 6 درصدی سود بازرگانی را به 1 درصد رساند و مجلس نیز تعرفه گمرکی در قانون بودجه را از 4 درصد به 1 درصد تقلیل داد به همین دلیل نرخ برنج خارجی حدود هزار تومان قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: کاهش تعرفه کمک می‌کند قیمت برنج خارجی چندان افزایش نرخ را تجربه نکند و اگر شاهد اتفاق خاصی در روند واردات نباشیم در نهایت برنج خارجی کیلویی 40 هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش نرخ برنج هندی و پاکستانی می‌توان مبدا تامین را تغییر داد و برنج از کشورهای چون تایلند که نرخ پایین‌تری دارند وارد کرد؟ گفت: برنج از نوع‌های مختلف باید وارد کشور شود تا بازار شرایط رقابتی خود را حفظ کند و برنجی‌ها با درجه کیفی مختلف وارد کشور شود.

به گفته کشاورز؛ به تازگی مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تصویب شد که بنا به آن واردات برنج تایلندی ممنوع شده است چراکه برنج تایلندی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرد در بازار داخلی با استقبال مواجه نشد.

وی با اشاره به وظیفه ذاتی شرکت بازرگانی دولتی در تامین ذخایر احتیاطی کشور، گفت: بنا نیست که این شرکت برنج‌های لوکس وارد و در بازار عرضه ‌کند از این‌رو برنج‌های ارزان قیمت این کشور را وارد کرد. این شرکت برای اینکه تاریخ مصرف برنج‌های تایلندی‌اش نگذرد آنها را وارد بازار کرد اما از آنجایی‌که مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نگرفت واردات برنج تایلندی ممنوع شد. البته، برنج تایلندی نوع مرغوب دارد که کیفیت آن با برنج داخلی برابری می‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج  در پایان بیان کرد: بخشی از محموله‌ها وارداتی ترخیص نشده‌اند چراکه کالاها در گمرکات انبار شده‌اند تا قانون بودجه جدید سیستم آن اعمال شود تا مجبور نباشند با قیمت گذشته محصول خود را عرضه کنند.

به گفته وی؛ در سال جاری مجموع واردات 308862 تن بود که 35000 تن آن توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد و حدود 200 هزار تن آن از سوی تجار وارد کشور شده است.

 

  • حمید

    چرا ممنوع هیچ چیز نباید ممنوع باشد واردات آزاد باشه.

ارسال نظر