شناسه خبر : 23538

رشد شاخص بهره‌وری مثبت ۲/۹ درصد بود

رشد شاخص بهره‌وری  مثبت ۲/۹ درصد بود

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: رشد شاخص بهره‌وری در سال ۱۴۰۰، مثبت ۲/۹ درصد بود که ۳ درصد از ۴ درصد رشد اقتصادی این سال را محقق کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سامان پیشوایی گفت: در بودجه سنواتی تاکید زیادی برای تحقق رشد از طریق بهره‌وری صورت گرفته و رهبری و رئیس جمهور نیز در سال نو تاکید خاصی بر بهره‌وری دارند. پیش‌بینی دولت طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۸ درصد رشد اقتصادی برای امسال است که ۳/۵ درصد از آن، با افزایش بهره‌وری تحقق خواهد یافت.

او می‌گوید: مفهوم بهره‌وری در ایران سابقه ۶۰ ساله دارد، اما در ۱۰ سال گذشته رشد شاخص آن، منفی یک درصد بوده، در حالی که در سایر کشور‌ها، ۱۸ درصد از رشد اقتصادی، از محل بهره‌وری حاصل شده است. در دو سال گذشته، رشد شاخص بهره‌وری کشور مثبت بوده و اگر دو سال دیگر بهره‌وری ۳ درصدی را تجربه کنیم، می‌توانیم به بهره‌وری سال ۱۳۹۰ برسیم.

به گفته پیشوایی، سازمان ملی بهره‌وری در چندین ماه گذشته از سامانه آینه بهره‌وری رونمایی کرد تا مردم به اطلاعات این سازمان دسترسی داشته باشند و مفهوم بهره‌وری، مردمی شود.

طبق ماده پنجم قانون برنامه ششم توسعه کشور، «دستگاه‌های اجرائی و نیرو‌های مسلح مکلفند برای محور قرار دادن رشد بهر‌ه‌وری در اقتصاد، ضمن اجرائی نمودن چرخه مدیریت بهره‌وری در مجموعه خود، تمهیدات لازم را برای عملیاتی نمودن این چرخه در واحد‌های تحت تولیت خود با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران فراهم نموده و گزارش سالانه آن را به سازمان ملی بهره‌وری ایران ارائه نمایند».

جداول مربوط به وضعیت بهره‌وری اقتصاد ایران بر اساس اطلاعات بانک مرکزی:

1

2

 

ارسال نظر