شناسه خبر : 23241

عوارض تردد ۳ آزاد راه براساس پیمایش محاسبه می شود

عوارض تردد 3 آزاد راه براساس پیمایش محاسبه می شود

­مدیرکل بهره برداری آزادراه های کشور گفت: از ۱۰ آزادراهی که به دوربین های پلاک خوان تجهیز شده اند، تنها عوارض تردد از سه آزاد راه تهران - ساوه، کرج -قزوین و بخشی از قزوین- زنجان بر اساس پیمایش محاسبه می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عباس بیات سرمدی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ آزادراه کشور مجهز به سامانه الکترونیکی پلاک خوان شده اند و دو آزادراه دیگر در حال تجهیزند و ۱۵ آزادراه دیگر امسال مجهز می‌شوند گفت: بر اساس تکلیف قانونی، دولت و شرکت‌های بیمه گر موظف شده اند تا پایان خرداد ۱۴۰۱ همه شبکه‌های آزادراهی مجهز به سیستم اخذ عوارض الکترونیک (ETC) شوند.

­مدیرکل بهره برداری آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: با وجود شکل ساده این سامانه، به دلیل ذینفعان متعدد و نوع نظام وصول، این طرح با کندی پیش رفته است و دولت، مجلس و کارگزاران بیمه باید همکاری‌های لازم را برای اجرای این طرح داشته باشند.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی این طرح عدم وصول عوارض است یاداور شد: برای اجرای این طرح در درجه اول بخش خصوصی باید عهده دار اجرای آن باشد در غیر اینصورت مجری طرح شرکت زیر ساخت انجام می‌دهد.

بیات درباره گرانی عوارضی برخی آزادراه‌ها گفت: نحوه محاسبه نرخ عوارض آزاد راه‌ها بر اساس بازه زمانی بازگشت اصل پول سرمایه گذاری شده و سود آن است که متناسب با ترافیک عبوری سنجیده می‌شود.

­مدیرکل بهره برداری آزادراهها خاطر نشان کرد: کاهش زمان سفر، کاهش آلودگی هوا و تصادفات، مدیریت عبور و مرور و کاهش قاچاق کالا از مزایای این طرح است و در حال حاضر تردد براساس پیمایش در آزاد راه‌های تهران - ساوه، کرج -قزوین و بخشی از قزوین- زنجان در حال اجراست.

ارسال نظر