شناسه خبر : 22946

از سرگیری واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه

از سرگیری واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به امضای قرارداد بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: براساس قرارداد امضا شده قرار بر این است تا واریزی بهمن و اسفند ۱۴۰۰ که رقمی معادل یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می شود، انجام شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در چند روز گذشته و بعد از اوج گیری اختلافات میان سازمان بورس و نیز صندوق توسعه ملی، «مجید عشقی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود: باید قراردادی مابین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه برای انتقال وجوه امضا شود. این قرارداد دارای نکات حقوقی بود که باید در مورد آن‌ها به تفاهم می‌رسیدیم، اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و صندوق تثبیت بازار سرمایه پیگیر رفع مشکلات موجود است.

به نظر می‌رسد به‌زودی این قرارداد به امضا برسد و بحث خاصی را در خصوص موارد ذکرشده در این قرارداد نداریم. تا چند روز آینده این قرارداد به امضا خواهد رسید و منابع به‌صورت ماهیانه از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به امضا خواهد رسید.

به دنبال اعلام چنین خبری ساعاتی قبل خبری درخصوص آغاز واریزی منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه متنتشر و در این خبر اعلام شد: روز شنبه (۱۰ اردیبهشت‌ماه) سال جاری با حل اختلاف صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه، واریز اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی آغاز و دو قسط به صورت یک‌جا (۱۳۰۰ میلیارد تومان) پرداخت شده است که این روند تا تسویه مبلغ تعهد شده، ادامه خواهد داشت.

در این زمینه «امیرمهدی صبایی» امروز (یکشنبه) به ارائه توضیحاتی برای خبر منتشر شده درخصوص واریز یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت و افزود: براساس پیگیری‌هایی که از مدت ها قبل انجام شده بود و نیز توافقات انجام شده، هیات امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ مصوب کردند تا مبلغی معادل ۶۵۰ میلیارد تومان را به صورت ماهیانه نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری کند.

وی اظهار داشت: به دنبال چنین توافقی، مرحله نخست واریزی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ انجام شد.

صبایی با بیان اینکه ادامه این واریزی ها مستلزم امضای قرارداد بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه بود، خاطرنشان‌کرد: پیش نویس آن قرارداد بلافاصله تهیه شد اما تا هفته گذشته هنوز به جمع بندی و اجماع برای نهایی شدن آن پیش نویس نرسیده بودیم، اما آن قرارداد روز سه‌شنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) به امضا رسید و روز چهارشنبه هم برای صندوق توسعه ملی ارسال شد.

مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به انعقاد آن قرارداد دیگر هیچ مانعی برای شروع مجدد واریزی ها به صورت ماهانه وجود ندارد، اعلام‌کرد: اکنون براساس امضای این قرارداد، قرار بر این است تا واریزی بهمن و اسفند ۱۴۰۰ که رقمی معادل یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، انجام شود.

وی تاکید کرد: این واریزی ممکن است امروز انجام شود، اکنون در حال پیگیری های مربوط به فرآیند پرداختی هستیم و به‌زودی این واریزی به مرحله اجرا می رسد.

به گفته صبایی، براساس توافقات انجام شده این واریزی برای ماه های آینده هم ادامه دار خواهد بود تا به معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار برسیم.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه این صندوق تا به امروز ۲ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان دریافتی داشته است که یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر هم امروز واریز خواهد شد، گفت: باقی این واریزی به صورت ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان واریز می شود تا به سقف تعیین شده برسیم.

وی اظهار داشت: با توجه به چنین اتفاقی، چالش بزرگی را که در ۲۲ ماه گذشته و از زمان آغاز ریزش بازار با آن مواجه بودیم برطرف شده و به نظر می رسد که به‌تدریج شاهد واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه باشیم.

صبایی افزود: معادل ریالی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی که طبق مصوب دولت قرار است به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، رقمی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود که بخشی از  آن را دریافت کرده ایم.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، این این اقدام را گامی مثبت برای بازار سرمایه دانست و گفت: بر اساس مفاد قانون به صندوق تثبیت بازار سرمایه ماموریت داده شده است تا در مواقع بحران و نیز شرایط اضطراری بتواند به این بازار ورود و ریسک‌های اعمال شده بر معاملات بازار را مدیریت کند.

وی درباره واریزی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق توسعه ملی طبق برنامه واریزی ها را انجام می دهد و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر برای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ دریافت کنیم و  وقفه ای در این واریزی ها انجام نشود.

ارسال نظر