شناسه خبر : 22911

۱۲ نیروگاه بزرگ تا قبل از اوج بار امسال وارد مدار می‌شود

12 نیروگاه بزرگ تا قبل از اوج بار امسال وارد مدار می‌شود

ارتقای واحدهای نیروگاهی به ظرفیت ۵۹۰۷ مگاوات در دستور کار دولت قرارگرفته است و این واحدهای نیروگاهی تا قبل از اوج بار سال ۱۴۰۱ به کمک رفع مشکلات صنعت برق می‌آید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  فارس، قطعی برق تابستان سال گذشته زیان جبران‌ناپذیری را به مردم وارد کرد، بر این مبنا قابل انتظار بود وقتی کوچکترین فعالیت روزمره مردم نظیر باز شدن در پارکینگ به برق وابستگی کامل دارد، قطعی برق برای دقایقی قابل تحمل نباشد، چه برسد به اینکه این حامل انرژی برای ساعت‌ها نیاز مردم را مورد توجه قرار ندهد.

با توجه به تجربه بسیار منفی سال گذشته، با روی کار آمدن دولت جدید، یکی از مهمترین‌ برنامه‌های کوتاه مدت، کاهش مشکلات مردم در تابستان سال 1401 ناشی از کمبود برق است.

میزان کمبودی که برآوردهای اولیه معادل 15 هزار مگاوات در سال 1401 از آن یاد می‌کنند، در صورت تداوم روند در پیش گرفته دولت قبل می‌توانست، سال جاری را دشواری قابل ملاحظه مواجه کند اما تغییر دست فرمان دولت و تبیین برنامه‌ها در دو بخش عرضه و تقاضا برق، صنعت برق را به جلوگیری از خاموشی امیدوار کرده است.

در همین رابطه یکی از مهمترین برنامه‌های دولت تا قبل از ورود به اوج بار تابستان سال 1401 توسعه قابل توجه واحدهای نیروگاهی حرارتی است.

بر این اساس از شهریور سال 1400 تا کنون شرایط ویژه برای تامین برق در سطح کشور مهیا شده و قرار است تا پیش از اوج بار سال 1401 شاهد ساخت نیروگاه به میزان 5 هزار 907 مگاوات باشیم.

1

* آخرین جزئیات از توسعه 6000 مگاواتی نیروگاه حرارتی تا اوج بار سال 1401

نگاه دقیق به وضعیت پروژه‌های ساخت نیروگاه مشخص می‌کند، تاکنون 22 درصد از برنامه ساخت واحدهای نیروگاهی معادل 1314 مگاوات به اتمام رسیده و این میزان برق هم اکنون به شبکه توزیع برق کشور هدایت می‌شود.

از سوی دیگر 4 هزار 593 مگاوات دیگر از پروژه‌های ساخت نیروگاه حرارتی در قالب 12 نیروگاه بزرگ شامل 18 واحد نیروگاهی گازی و بخاری در حال ساخت بوده و مقرر است تا انتهای فصل بهار وارد مدار تولید برق شود.

بر این اساس نیروگاه‌های بخار غرب کارون، نیروگاه گازی پاسارگاد قشم، واحد 1 نیروگاه گاز آریان، واحد 1 نیروگاه گازی مهتا کویر زرند و واحد 1 نیروگاه گاز پتروشیمی ایران LNG در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

از سوی دیگر واحدهای 1 و 2 نیروگاه متوسط گازی زاهدان، واحد 2 نیروگاه گازی آریان، واحد5 نیروگاه گازی پتروشیمی ایران LNG، نیروگاه طرشت، نیروگاه گازی فولاد بوتیای ایرانیان و واحد 1 و 2 نیروگاه گازی دهلران نیز در خرداد ماه با شبکه برق کشور سنکرون خواهند شد.

در نهایت نیز، 3 نیروگاه واحد 3 نیروگاه متوسط گازی زاهدان، نیروگاه بخار عسلویه، نیروگاه گاز دو کوهه و واحد 2 بخار نیروگاه بعثت پارس جنوبی نیز در تیرماه و پیش از ورود به اوج بار سال 1400 ساخته شده و به شبکه برق کشور کمک ‌خواهند کرد.

* نقش توسعه نیروگاه‌ها در کاهش مشکلات مردم ناشی از قطعی برق در تابستان

با توجه به این مسئله در اوج بار سال 1401 ظرفیت 70 هزار 865 مگاواتی تولید برق مبتنی بر سوخت فسیلی کشور به 76 هزار و 772 مگاوات ارتقا پیدا کرده و در کمتر از یکسال جهش 8.3 درصدی را تجربه خواهد کرد.

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه نیرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در بیان اهمیت توسعه واحدهای نیروگاهی کشور، گفت:‌ توسعه نزدیک به 6 هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی در کمتر از یک سال گذشته در کنار توسعه 500 مگاواتی واحدهای تجدیدپذیر و همچنین ارتقای 1113 مگاواتی نیروگاه‌های موجود می‌تواند زمینه کاهش قابل توجه مشکلات مردم در اوج بار پیش رو را مهیا کند.‌

پورحمید ادامه داد:‌ تلفیق فعالیت‌های دولت در بخش عرضه با برنامه‌های حوزه مدیریت تقاضا حل مسئله قطعی برق را نوید می‌دهد.‌

بر این مبنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در ساخت برخی از واحدهای نیروگاهی بعضا رکوردهای جهانی ساخت واحدهای نیروگاهی زده شده و این توان می‌تواند در تامین پایدار برق نقش ویژه و قابل توجهی را ایفا کند.

2

* همراهی مردم با دولت به تامین پایدار برق در تابستان می‌انجامد

برنامه دولت برای کاهش مشکلات مردم در اوج بار مصرف برق سال 1401 اگر با همراهی مردم از طریق صرفه‌جویی در مصرف این حامل انرژی با ارزش همراه شود می‌تواند زمینه جلوگیری از قطعی برق را فراهم کند.

در این راستا تلاش صنعت برق کشور در حوزه ساخت و ارتقای واحدهای نیروگاهی با انجام فعالیت‌های سنگین در کنار فعالیت سبکی نظیر استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در ساعات اوج بار و استفاده بهینه از وسایل سرمایشی می‌تواند تضمین‌کننده تامین پایدار جریان برق در تابستان پیش رو تلقی شود.

 

ارسال نظر