شناسه خبر : 22868

تسهیلات قرض الحسنه ستاد دیه کشور به پنج هزار میلیارد ریال رسید

تسهیلات قرض الحسنه ستاد دیه کشور به پنج هزار میلیارد ریال رسید

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور با تاکید بر اینکه زندانی قدیمی جرائم غیرعمد در زندان های کشور نداریم گفت: از ابتدای فعالیت ستاد دیه در کشور تا پایان سال گذشته زمینه آزادی ۱۴۰ هزار زندانی جرائم غیرعمد فراهم شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل استان کرمان، سید اسدالله جولایی در نشست هیات امنای ستاد دیه کرمان و جشن گلریزان مرکز این استان با اشاره به اینکه چهار هزار و ۴۶ مددجوی جرائم غیرعمد واجد شرایط ستاد دیه در زندان های کشور حضور دارند افزود: از این تعداد ۴۰ نفر دیه بدهکار هستند و ۲۵ نفر به دلیل حوادث کارگاهی، ۳۹ نفر به دلیل جرائم شبه عمد، سه هزار و ۵۳ نفر به دلیل بدهکاری مالی، ۸۲۱ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و ۶۸ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت نفقه وارد زندان شده اند.

وی اظهار داشت: سال گذشته هفت هزار و ۹۵۶ محکوم مالی و بدهکار دیات غیرعمد از بند حبس رهایی یافته اند.

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور بیان کرد: در سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهکاری مددجویان جرائم غیرعمد بوده که در مجموع ۴۵ درصد گذشت شکات حاصل شده است و بیش از ۹۶ درصد از زندانیان آزاد شده بدهکاران مالی بوده اند.

جولایی با اشاره به این مطلب که در حقیقت بزرگترین خیران ستاد دیه، طلبکارانی هستند که بخشی از طلب خود را می بخشند، یادآور شد: تسهیلات قرض الحسنه ستاد دیه کشور از ۲ هزار میلیارد ریال به پنج هزار میلیارد ریال رسیده است.

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور بیان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۶ سال مداوم به ستاد دیه کمک می کنند، خوشحالی ایشان از اقدامات ستاد دیه و کمک یک میلیارد تومانی ایشان به ستاد دیه در ماه مبارک رمضان سال جاری برای همه ما بزرگترین دستمزد معنوی به شمار می رود.

جولایی عنوان کرد: طرح های ابتکاری از جمله یک شهر ضیافت به منظور جمع آوری کمک های مردمی برای ازادی زندانیان جرائم غیرعمد اجرایی شده است. 

وی با اشاره به تلاش های شبانه روزی انجام شده برای ایجاد زمینه کمک بهتر به مددجویان جرائم غیرعمد در طول ۳۰ سال گذشته، افزود: اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث کار بزرگی بود که پس از ۱۸ سال پیگیری مصوب شد.

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور به رفع کاستی های پرداختی از سوی صندوق تامین خسارت های بدنی اشاره و بیان کرد: با تصویب قانون بیمه اجباری شخص ثالث از ورود حدود ۴۰۰ زندانی راننده (دیه بدهکار) به زندان ها جلوگیری شده است.

چهار هزار و ۱۳۷ مددجوی غیرعمد سال گذشته از زندان‌های کرمان آزاد شدند

 رییس‌کل دادگستری کرمان با اشاره به تاسیس ستاد دیه این استان در سال ۱۳۸۰ گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ زمینه آزادی چهار هزار و ۱۳۷ مددجوی جرائم غیرعمد از زندان‌های کرمان توسط این ستاد فراهم و در این زمینه بالغ بر ۱۰۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

یدالله موحد در نشست هیات امنای ستاد دیه و جشن گلریزان مرکز این استان با حضور اسدالله جولایی، رییس هیات امنای ستاد دیه کشور افزود: از ابتدای تاسیس ستاد دیه کرمان تا پایان سال گذشته ۲ هزار و ۵۲۴ نفر با کمک ۶۲ میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مردم و خیران از زندان آزاد شده اند.

وی با اشاره به اینکه در طول فعالیت ستاد دیه استان کرمان ۶۵۷ نفر نیز با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه با مبلغ بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان از زندان های استان کرمان آزاد شده اند، اظهار داشت: با کمک صندوق تامین خسارت های بدنی نیز ۲۲۴ زندانی با پرداخت ۱۹ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آزاد شده اند.

نماینده عالی قوه قضاییه در کرمان ضمن بیان این مطلب که بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی زمینه آزادی ۹ مددجوی جرائم غیرعمد را فراهم کرده است، گفت: تاکنون ستاد دیه این استان زمینه آزادی ۷۲۳ نفر را بدون پرداخت وجه و با تلاش کمیته های صلح سازش آزاد کرده و در مجموع بالغ بر ۹۰۱ میلیارد تومان گذشت شکات حاصل شده است.

موحد، اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث را زمینه ساز پیشگیری از ورود تعداد قابل توجهی از مددجویان جرائم غیرعمد به زندان ها دانست و ادامه داد: تعهدان خیران در جشن های گلریزان ستاد دیه در استان کرمان بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان داشت: در سال گذشته ۱۵ جلسه هیات امنای ستاد دیه در استان کرمان برگزار و زمینه آزادی ۳۲۶ نفر فراهم شده است و در این زمینه ۲۰ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان پرداخت شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۲۶ مددجوی جرائم غیرعمد از زندان های استان کرمان آزاد شده اند که برای این منظور ۱۶ میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومان از محل کمک های خیران و مردمی پرداخت شده است.

موحد با اشاره به کمک ۳۰۰ میلیون تومانی ستاد دیه کشور در سال گذشته برای آزادی مددجویان جرائم غیرعمد کرمان، اظهار داشت: در مجموع سه میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای آزادی مددجویان جرائم غیرعمد از زندان های این استان پرداخت شده است.

وی گفت: در سال گذشته ۲۱ مددجوی جرائم غیرعمد نیز بدون پرداخت وجه و با صلح و سازش از زندان های استان کرمان آزاد شده اند. 

وی یادآور شد: سال گذشته سه مرحله آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و مالی در مکتب سردار سلیمانی برگزار شده که در مجموع زمینه آزادی قریب ۲۰۰ مددجو فراهم شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: طی سال گذشته ۲۴ جشن گلریزان در استان کرمان برگزار و ۸۵ درصد تعهدات خیران در این جشن ها وصول شده است که اقدامی بی نظیر در سطح کشور به شمار می رود.

موحد گفت: در حال حاضر ۱۶۲ مددجوی جرائم غیرعمد در زندان های استان کرمان حضور دارند که برای آزادی آنها ۱۶ میلیارد تومان نیاز است و امیدواریم برگزاری جشن های گلریزان زمینه آزادی این افراد را فراهم کند.

تقدیر استاندار کرمان از تلاش های انجام شده برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد

استاندار کرمان نیز در این آئین از اقدامات بسیار خوب انجام شده به منظور آزادسازی مددجویان جرائم غیرعمد در استان کرمان تقدیر کرد و گفت: رییس کل دادگستری دلسوزانه و اعتقادی به همراه همکاران خود در راستای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد تلاش می کنند. 

علی زینی وند افزود: فضای استان کرمان فضای همکاری و تعامل است و بر این مبنا اتفاقات خوبی افتاده است.

 ۱۶۲ مددجوی جرائم غیرعمد در زندان های استان کرمان هستند 

مدیر نمایندگی ستاد دیه کرمان نیز از نگاه ویژه رییس کل دادگستری این استان به ستاد دیه تقدیر کرد و ادامه داد: نگاه مدیریت قضایی استان کرمان به نحوی اخلاق مدار است که تلاش می شود که مددجویان حتی یک دقیقه پس از ایجاد زمینه آزادی خود در زندان نمانند.

سید حجت الله موسوی قوام بیان کرد: در حال حاضر ۱۶۲ مددجوی جرائم غیرعمد در زندان های استان کرمان شناسایی شده اند که استحقاق کمک ستاد دیه را دارند.

وی با اشاره به این مطلب که از مجموعه زندانیان جرائم غیرعمد در زندان های استان کرمان، سه نفر دیه بدهکار هستند، اظهار داشت: دغدغه اصلی ستاد دیه در حوزه بدهکاران مالی است و در حال حاضر ۸۲ مددجوی مالی در زندان های استان حضور دارند .

وی بیان کرد: از مجموع مددجویان جرائم غیرعمد زندان های کرمان ۶۶ نفر به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه و ۱۱ نفر به دلیل عدم توانایی در پرداخت نفقه در زندان حضور دارند.

موسوی قوام از برگزاری ۲۷ جشن گلریزان در سال جاری در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون کمک های بسیار خوبی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد جمع آوری شده که در پایان ماه مبارک رمضان جمع بندی خواهد شد.

این آیین با حضور رییس هیات امنای ستاد دیه کشور، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، استاندار کرمان،مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

در این آیین ۲۰۰ میلیون تومان از سوی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، ۱۰۰ میلیون تومان از سوی استاندار کرمان، ۲۰۰ میلیون تومان از سوی رییس هیات امنای ستاد دیه کشور، ۱۵ میلیون تومان از سوی رییس کل دادگستری استان کرمان، مبالغی از سوی نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و مبالغی از سوی خیران برای ازادی زندانیان اختصاص یافت.​

ارسال نظر