شناسه خبر : 22834

قیمت LNG گران‌تر می‌شود

قیمت LNG گران‌تر می‌شود

واردکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا با اقدام روسیه برای قطع عرضه گاز به اروپا که بازار جهانی را با محدودیت بیشتری مواجه می کند، مهیای قیمتهای بالاتر در بازار معاملات نقدی می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مسکو با عمل به تهدیدش برای توقف صادرات گاز به کشورهایی که از پذیرش درخواست روسیه برای پرداخت پول وارداتشان به روبل امتناع کرده‌اند، گاز لهستان و بلغارستان را قطع می‌کند. تشدید بن بست میان روسیه و اتحادیه اروپا بر سر تامین انرژی، قیمت ها در این قاره را افزایش داده است.

انتظار می رود نرخ معاملات نقدی LNG شمال آسیا به دلیل نگرانی ها از افزایش حضور اروپایی‌ها در بازار LNG برای جبران کاهش عرضه روسیه، افزایش پیدا کند. به گفته معامله‌گرانی که مایل نبودند نامشان فاش شود، بعضی از خریداران آسیایی اواخر روز سه شنبه به پرس و جو از تامین کنندگان درباره تعداد محموله‌های LNG موجود پرداختند.

حمله روسیه به اوکراین بحران انرژی جهانی را تشدید کرده و قیمت LNG و زغال سنگ را به رکورد بالایی رسیده و به نگرانیها نسبت به تورم دامن زده است. اروپا در حال حاضر عمده LNG مورد نیازش را از آمریکا و صادرکنندگان نزدیک این منطقه دریافت می کند.

مطمئنا آسیا هنوز برای دریافت محموله‌های نقدی LNG شتاب به خرج نمی دهد و هرگونه افزایش فوری قیمت ها احتمالا تحت تاثیر هیجانات لحظه‌ای خواهد بود. محدودیت های کرونایی در چین تقاضا از سوی این کشور که بزرگترین واردکننده جهان است را محدود کرده است و همزمان خریداران در ژاپن و کره جنوبی به دلیل قیمت های بالا، تمایلی به خرید محموله‌ها ندارند.

همچنین پایانه‌های LNG اروپا نزدیک به ظرفیت حداکثری فعالیت می کنند که ممکن است میزان محموله‌هایی که نیروگاه‌های این منطقه می‌توانند خریداری کنند را محدود کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا با پرداخت پول گاز روسیه به روبل مخالفت کرده است اما اکنون مهلت پرداخت پول واردات کم کم فرا می رسد. دولت های اروپایی باید تصمیم بگیرند یا شرایط پوتین را قبول کنند یا یک عرضه حیاتی را از دست داده و با چشم انداز سهمیه بندی انرژی روبرو شوند.

ارسال نظر