شناسه خبر : 22808

ردپای برخی شهرک‌های صنعتی در قاچاق گازوئیل

ردپای برخی شهرک‌های صنعتی در قاچاق گازوئیل

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در بسیاری از شهرک‌های صنعتی، نفت‌گاز بعد از تغییراتی با عنوان مشتقات نفتی قاچاق می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه نشست امضای تفاهم‌نامه تامین مالی طرح انبارگاه شهید نادر مهدوی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دلایل ارزان‌فروشی در حوزه فرآورده‌های نفتی این بود که ظرفیت ذخیره‌سازی در دولت قبل افزایش نیافت در نتیجه در شرایط خاص کرونا، برخی محموله‌‌های بنزین پایین‌تر از قیمت نفتا فروخته شد.

وی اظهار داشت: بنده صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را در سال‌های قبل مطالعه کردم و قیمت نفتای صادراتی بیشتر از قیمت بنزین بود. امیدوارم دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند.

سالاری گفت: در حوزه نفت‌گاز یک سهمیه‌بندی در کل کشور وجود دارد و ما نیز بر طبق آن گازوئیل را عرضه می‌کنیم. طبق قانون این سهمیه بر اساس پیمایش تخصیص داده می‌شود. قیمت گازوئیل در ایران یک شصتم بازارهای همسایه است و عرضه گازوئیل بدون حساب باعث افزایش قاچاق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: برای تامین گازوئیل مصرف‌کنندگانِ عمده، سامانه سدف تشکیل شده است. اما در برخی موارد خاص که مصرف‌کنندگان به گازوئیل برای تولید محصولات کشاورزی نیاز دارند، سهمیه را افزایش دادیم تا چالش ایجاد شده را حل کنیم.

وی اظهار داشت: اما باید در این حوزه بسیار با حساسیت پیش رفت، زیرا در بسیاری از شهرک‌های صنعتی، نفت‌گاز بعد از تغییراتی مثل تغییر رنگ با عنوان مشتقات نفتی قاچاق می‌شود.

سالاری گفت: طرح ادغام شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پتروشیمی بدون پشتوانه کارشناسی است و باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد و در شرایطی که الان ماموریت دو شرکت کاملا متفاوت است، امکان ادغام آنها نیست.

 

ارسال نظر