شناسه خبر : 22708

بازگشت مجدد زندانیان صاحب شغل کاهش یافت

بازگشت مجدد زندانیان صاحب شغل کاهش یافت

مدیر دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها درباره فعالیت‌های حوزه اشتغال در زندان‌ها گفت: در سال گذشته ۶۱ درصد محکومین تحت دوره اشتغال‌زایی قرار گرفتند و در سال جاری نیز با کمک سازمان‌های متولی ۱۰۰ هزار زندانی را تحت آموزش قرار خواهیم داد و طرح اشتغال‌زایی را به سایر استان‌ها تسری می‌دهیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سازمان زندان‌ها در سال جاری سراغ اشتغال‌زایی حداکثری مددجویان در زندان‌های کشور رفته و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف را به تازگی با راه‌اندازی طرح «بامداد» در زندان مرکزی گیلان (زندان لاکان رشت) آغاز کرده است. در چنین فرآیندی قرار است تمام ظرفیت‌های دولتی تا خصوصی و خیرین برای اشتغال در زندان‌ها بکار گرفته شود تا در نهایت و در پایان سال جاری آمار اشتغال در زندان‌ها به رقم رشد حداقل ۵۰ درصد برسد و این یعنی جمعیت زیادی از زندانیان نه‌ فقط در دوره‌های حرفه‌آموزی کسب مهارت می‌کنند، بلکه وارد کارگاه‌های اشتغال نیز شده و از این راه محل درآمدی برای خود و خانواده‌شان حتی در دوران حبس خواهند داشت.

"حمیدرضا سلیمانی" مدیر دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها درباره طرح «بامداد» گفت: ایده اشتغال حداکثری در زندان‌های سراسر کشور با ورود دکتر محمدی به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها مطرح و مقرر شد که در راستای توانمندسازی زندانیان، طرح اشتغال حداکثری در زندان‌ها کلید بخورد. این رویکرد هم‌اکنون به عنوان محور کلیدی و عملیاتی ایشان مطرح شده و آن را به‌عنوان بهترین و اصلی‌ترین راه برای اصلاح وتربیت زندانیان معرفی کرده‌اند.

طرح اشتغال‌زایی «بامداد» به سایر استان‌ها تسری می‌یابد

سلیمانی ادامه داد: طرح «بامداد» در ایجاد عملیات اشتغال حداکثری به تازگی در زندان مرکزی گیلان (زندان لاکان) به عنوان زندان پایلوت کلید خورده و قرار است با استفاده از تمام ظرفیت‌های استانی دربخش‌های مختلف دولتی، خصوصی، خیرین و... دستاوردهای آن را در هفته قوه قضائیه اعلام کنیم. در ادامه هم با استفاده از این الگو توسعه اشتغال فراگیر را در تمام استان‌ها عملیاتی خواهیم کرد.

سلیمانی با بیان اینکه در سازمان چند دسته‌بندی برای اشتغال وجود دارد، توضیح داد: اشتغال ما در زندان‌ها شامل «کارگاهی»، «اعزام به کار» و «نشسته» می‌شود. در اشتغال کارگاهی، زندانی در کارگاه‌های درون زندان مشغول فعالیت است و مددجویان در اشتغال اعزام به کار نیز با حکم مراجع قضایی در بیرون از زندان به مشاغل تعریف شده مشغول می‌شوند. زندانی در اشتغال نشسته پاتختی نیز در اتاق و تخت خود یک‌سری محصولات که عمدتا صنایع دستی است را تولید می‌کند.

وی هر سه این نوع مشاغل را در دستور کار سازمان زندان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد ما در هر سه حوزه توانمندسازی مددجویان است تا بوسیله آن منبع درآمدی برای زندانی و بهبود معیشت خانواده او در دوران حبس فراهم شود.

 بازگشت مجدد زندانیان صاحب شغل بصورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها تأکید کرد: هدف ما این است مشاغلی را تعریف کنیم که زندانی با یادگیری آن بتواند در دوران پس از آزادی نیز از آن بهره ببرد و آن را در جامعه ادامه دهد؛ چون یکی از مزیت‌های حرفه‌آموزی و اشتغال در زندان‌ها این است که باعث می‌شود زندانی با ادامه این حرفه و کسب درآمد از آن، دیگر به زندان برنگردد.

وی ادامه داد: آمارها ثابت کرده است هرجا برای زندانی شغل ایجاد کرده‌ایم، بازگشت آنان به حداقل ممکن رسیده است. این اشتغال توانسته بدرستی جمعیت کیفری و بازگشت مجدد آن‌ها را به زندان کاهش دهد.

سلیمانی در توضیح چگونگی توزیع مدل‌های مختلف اشتغال گفت: در برخی زندان‌ها با توجه به فضای محدود موجود روی اشتغال اعزام به کار و نشسته متمرکز هستیم و البته در هر مرکزی که جای کافی و شرایط مساعد باشد، کارگاهای تولید انواع کالا و محصولات برقرار می‌شود و درآمدش هم به زندانی و خانواده او تعلق می‌گیرد.

 ۱۰۰ کدرشته متنوع برای آموزش شغلی مددجویان تعریف شده است

وی با بیان اینکه ما هم‌اکنون و در حوزه حرفه‌آموزی به زندانیان حدود ۱۰۰ کدرشته مختلف شغلی را تعریف کرده و به زندانیان آموزش می‌دهیم، گفت: این ۱۰۰ کدرشته نیز در چهار دسته صنعت، خدمات، صنایع دستی و مشاغل حوزه کشاورزی خلاصه می‌شود که خود ۱۰ رشته شغلی ازجمله اتومامکانیک، صنایع چوب، خیاطی، تعمیر لوازم خانگی، قالیبافی و جوشکاری و… را دربرمی‌گیرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها یادآور شد: در سال گذشته ۱۰۶ هزار زندانی در دوره‎های حرفه‎آموزی شرکت و بالغ بر ۸۰ هزار نفر نیز توانستند گواهینامه مربوطه را دریافت کنند که با این حساب ۶۱ درصد محکومین تحت دوره حرفه‌آموزی قرار گرفته‌اند.

سلیمانی تصریح کرد: دوره‌های حرفه‌آموزی با همراهی دستگاه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فنی‌وحرفه‌ای درحال برگزاری است. در این راستا در روزهای منتهی به سال گذشته دو تفاهمنامه مهارت‌آموزی با مرکز ملی فرش ایران و وزارت جهاد کشاورزی منعقد کردیم با این هدفگذاری که ۵ هزار زندانی تحت آموزش قرار گیرند.

 روی مشاغل بازارمحور متمرکز هستیم

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها روی مشاغلی تأکید دارد که بازارمحور باشند و زندانیان بتوانند پس از آزادی هم به راحتی در بازار کار به اشتغال در این حرفه‌ها ادامه دهند که این نیز در زمره مراقبت‌های پس از خروج مددجویان مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه اشتغال مددجویان در داخل زندان‌ها امری داوطلبانه است و نه اجباری، گفت: زندانیان برحسب اختیار می‌توانند به حوزه اشتغال روی بیاورند که قطعا از منافع آن هم برخوردار خواهند شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها بر همکاری با سازمان بسیج سازندگی درحوزه اشتغال خبر داد و افزود: علاوه بر تفاهمنامه با سازمان بسیج سازندگی، بزودی با وزارت ورزش ‎وجوانان و اتاق بازرگانی نیز تفاهم‌نامه‌هایی برقرار خواهیم کرد که هدف همه این همکاری‌ها این است که در سال جدید که سالی با شعار تولیدمحوری است، ما هم بتوانیم ظرفیت‌های مختلف سازمان‌ها و نهادها را در حوزه اشتغال زندانیان پای کار بیاوریم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم هر اندرزگاه به کارگاه تولیدی کرامت‌حور تبدیل شود، گفت: درسال جاری برنامه‌های توسعه کمی و کیفی اشتغال‌زایی در زندان‌ها در سه بازه زمانی با هدف رشد اشتغال در نیمه اول سال تا ۳۰ درصد را خواهیم داشت. ضمن اینکه با کمک سازمان‌های متولی ۱۰۰ هزار زندانی را تحت آموزش قرار خواهیم داد. اقدام دیگر ما نیز هدایت بخش خصوصی در زندان‌ها و گسترش ظرفیت بخش اعزام به کار مددجویان است.

کلینیک‌های کسب و کار برای خانواده زندانیان ایجاد می‌شود

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قرار است با همکاری دیگر نهادها کلینیک‌های کسب و کار برای خانواده زندانیان ایجاد شود. راه‌اندازی مرکز حرفه آموزری و اشتغال‌یابی با کمک خیرین و کارآفرینان و همچنین همکاری با پارک‌های علم و فناوری را خواهیم داشت. برای این منظور استان مرکزی را بعنوان پایلوت طرح مدنظر داریم و سپس آن را به سراسر کشورها توسعه می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بزودی محصولات تولیدی زندانیان وارد عرضه الکترونیک می‌شود تا عموم مردم هم از آن خریداری کنند. همچنین برای ایجاد انگیزش در بخش خصوصی دستورالعملی را تدوین خواهیم کرد بویژه اینکه با توجه به معافیت کامل سرمایه‌گذاران در زندان‌ها، آنان می‌توانند این اتفاق را فرصت طلایی برای کارآفرینی بدانند. ما هم فضای کار را برای آنان فراهم خواهیم کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌ها در پایان تعیین بودجه ۵ هزار میلیاردی در قانون بودجه را یک اتفاق مثبت برای رونق اشتغال زندانیان محبوس و آزادشده دانست و گفت: ما از تمامی کارآفرینان، شرکت‌ها، صاحبان اندیشه و دلسوزان مسائل اجتماعی می‌خواهیم برای توسعه حرفه آموزی و اشتغال به سازمان زندان‌ها یاری رسانند.

 

ارسال نظر