شناسه خبر : 22689

دولت بدون افزایش قیمت گوشت جلوی ضرر عشایر را گرفت

دولت بدون افزایش قیمت گوشت جلوی ضرر عشایر را گرفت

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: میزان نهاده‌های دامی توزیع شده در میان عشایر کشور در سال گذشته در مقایسه با سال ما قبل آن ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، عباس پاپی زاده شب گذشته در جمع عشایر ایل شاطرانلوی خلخال با اعلام این خبر اظهار کرد: در حالی که در ۱۲ ماه سال ۹۹، حدود ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در جامعه عشایری توزیع شده بود، توزیع نهاده دامی در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۲۰ هزار تن رسید.

وی با اشاره به جلسه ششم فروردین ماه با وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این جلسه وزیر دستور فوری تشکیل کمیته تامین نهاده‌های دامی عشایر با حضور نمایندگان سازمان پشتیبانی امور دام و معاون وزیر در امور دام را صادر کرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در ادامه از تلاش برای کسب مجوز برای خرید تضمینی دام زنده از عشایر کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: آذر ماه سال گذشته، قیمت خرید دام افزایش پیدا کرد این در حالی بود که قیمت دام عشایر تا مهر ۱۴۰۰ پایین بود و هر کیلو دام با کیفیت عشایر ۴۳ هزار تومان بفروش می‌رسید از این‌ رو سیاست خرید تضمینی دام عشایر از سوی سازمان امور عشایر اجرا و در نهایت هر کیلو دام عشایر ۶۴ هزار تومان بفروش رسید.

پاپی‌زاده اضافه کرد: سازمان امور عشایر سال گذشته برنامه صادرات دام عشایر را نیز در دستور کار قرار داد و با همین هدف دام صادراتی از عشایر را با قیمت کیلویی ۶۸ هزار تومان خریداری کرد و در نهایت خرید دام برای بازار داخلی و خرید با هدف صادرات به افزایش قیمت دام عشایر منجر شد و قیمت دام عشایر به کیلویی ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان رسید.

 دلال‌های بخش دام حذف شدند

وی اظهار کرد: زمانی‌که قیمت دام عشایر کیلویی ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان بود قیمت گوشت در بازار کیلویی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بود که این مابه التفاوت سود به جیب دلال‌ها می‌رفت اما با اقدامات صورت گرفته از سوی وزارتخانه و با این اتصال تولید به مصرف‌کننده از سوی خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام دلال‌ها حذف شدند و با قیمت واقعی دام از عشایر خریداری شد.

پاپی زاده اضافه کرد: افزایش قیمت خرید دام باعث افزایش نرخ گوشت در بازار نشد و گوشت با همان نرخ سابق به دست مصرف کنندگان رسید به عبارت دیگر با وجود ضرر دولت، وزارتخانه توانست بدون افزایش قیمت گوشت، نرخ خرید دام عشایر را واقعی کند و از ضرر و زیان عشایر بکاهد.

وی با بیان اینکه روند خرید دام عشایر تا پایان ۱۴۰۰ ادامه داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم به زودی دستورالعمل خرید دام عشایر صادر شود و این خرید ادامه داشته باشد. 

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش درخصوص سرانه آرد عشایر اظهار کرد: سرانه ماهانه هریک نفر عشایر در کشور ۱۲ کیلو و۲۰۰ گرم تعیین شده و چنانچه به هر دلیل این مقدار آرد به دست هرکدام از عشایر نرسد، باید این مسئله بدست فرمانداران شهرستان‌ها به عنوان رییس شورای آرد و نان حل و فصل شود .

وی از تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای برگزاری جشنواره عشایری خلخال در سال جاری خبر داد و افزود: جشنواره‌ها فرصتی  بزرگ برای معرفی توانمندی و ظرفیت‌های مختلف عشایر است که باید به نحو شایسته‌ای از این فرصت استفاده شود .​

ارسال نظر