شناسه خبر : 22637

تحقق ۷۲ درصدی بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰

تحقق ۷۲ درصدی بودجه عمرانی سال ۱۴۰۰

بررسی میزان تحقق بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که سال گذشته در مجموع دولت برای بخش عمرانی ۱۶۸.۶ هزار میلیارد تومان هزینه‌کرده که این مقدار معادل تحقق ۷۲ درصدی کل بودجه عمرانیِ پیش بینی شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، بودجه عمرانی و میزان توجه دولت‌ها به این بخش یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد آنها به شمار می‌رود. اینکه هر دولتی تا چه حد درآمدهایش را صرف هزینه‌های جاری می‌کند و به چه اندازه در زیر ساخت‌های مختلف کشور هزینه می‌کند امری بسیار مهم است.

هر دولتی باید در کارنامه خود تلاش کند تا سر حد امکان وزن بودجه و اقدامات عمرانی را سنگین‌تر کند. البته از آنجایی که بخش زیادی از درآمدها حاصل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است با کم و زیاد شدن این درآمدها بودجه عمرانی نیز دست‌خوش تغییر می‌شود.

در سه سال گذشته موضوع کرونا و تحریم‌ها به شدت درآمدهای نفتی و به طور کلی منابع درآمدی دولت را کاهش داد. این موضوع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان بودجه عمرانی را تحت تأثیر قرار داد.

دولت گذشته در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برآورد کرده بود که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛  به اصطلاح اقتصادیش یعنی دولت در لایحه ۱۴۰۰ بودجه بخش عمران را انبساطی بسته بود.

12

البته لایحه بودجه در مجلس دچار تغییراتی شد و بودجه عمرانی به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در عمل بودجه عمرانی در قانون بودجه ۱۴۰۰ به حدود ۱۷۶ هزار میلیارد تومان رسید.

13

اکنون عملکرد بودجه سال گذشته نشان می‌دهد که در زمان ابلاغ قانون بودجه بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای باز هم افزایش پیدا کرده و در مجموع به ۲۳۴.۵ هزار میلیادر تومان رسیده است. این افزایش بابت ابلاغ اعتبار ردیف‌هایی است که در طول سال ابلاغ اعتبار از این ردیف‌ها صورت گرفته است.

همچنین، بودجه عمرانی ابلاغی متفرقه استانی و ملی ۱۴۷.۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۵۹ درصد، معادل ۸۶.۴ هزار میلیارد تومان از آن محقق شده است.

بودجه عمرانی استانی ابلاغ شده ۳۰.۹ هزار میلیارد بوده که ۶۲ درصد، معادل ۱۹.۲ هزار میلیارد آن محقق شده است. لازم به توضیح است که ۱۵.۴ هزار میلیادر تومان بودجه عمرانی متفرقه استانی نیز محقق شده است. بدین ترتیب در مجموع از ۶۰.۵ هزار میلیارد بودجه عمرانی ابلاغ شده برای استان‌ها ۳۴.۶ هزار میلیارد محقق شده است.

ارسال نظر