شناسه خبر : 22617

سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود

 سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود

وزیر نفت گفت: طبق محاسبات سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود، درحالی که کل درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، جواد اوجی وزیر نفت امروز سه‌شنبه 30 فروردین در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و شهرداری تهران در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با تداوم روند فعلی، مصرف بنزین و گازوئیل در حال نزدیک شدن به رقم تولید است.

وی افزود: وزارت نفت وظیفه تولید منابع هیدروکربوری را بر عهده دارد و تلاش می‌کند، امنیت انرژی کشور را تأمین کند، اما اگر سرمایه‌گذاری مناسبی جذب این صنعت نشود، قطعا با این روند مصرف سوخت در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

*تولید روزانه 1.4 میلیارد مترمکعب گاز نیاز به سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلاری دارد

اوجی ادامه داد:‌ در سال گذشته روزانه 850 میلیون مترمکعب گاز در شبکه عرضه شده است با این حال ما روزانه 250 میلیون مترمکعب کسری گاز داشته‌ایم که مجبور شدیم سوخت صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و اوج مصرف در حوزه گاز است، برای افزایش تولید گاز نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل 80 میلیارد دلار در طول 8 سال است تا بتوانیم رقم تولید را به روزانه 1.4 میلیارد مترمکعب برسانیم.

وی تأکید کرد:‌ البته باید به فکر بهینه‌سازی مصرف نیز باشیم و اجازه ندهیم هر چه تولید کرده‌ایم با مصرف بی‌رویه در بخش خانگی و صنایع استفاده شود. بسیاری از نیروگاه‌های ما بازدهی پایینی دارند و میانگین بازدهی نیروگاه‌ها در ایران 37 درصد است، در حالی که میانگین جهانی 48 درصد است.

*سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود

اوجی گفت:‌ طبق محاسبات سالانه 80 میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود. در حال حاضر قیمت هر مترمکعب گاز صادراتی ایران بیش از 35 سنت است، ولی گاز مصرفی در داخل کشور زیر یک سنت قیمت‌گذاری شده است. قیمت یک لیتر سوخت مایع نزدیک به یک دلار شده است حال شما محاسبه کنید در صورت صرفه‌جویی در مصرف روزانه 95 میلیون لیتر بنزین چه میزان درآمد برای کشور به دست می‌آید.

وزیر نفت گفت: توسعه اتوبوس‌های گازی و برقی از جمله محورهای همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران است ما برای تهاتر نفت و اتوبوس آماده هستیم و قراردادها تنظیم شده است. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود.

*سال گذشته حتی یک لیتر نفت کوره در استان تهران مصرف نشد

وی اظهار داشت: در سال گذشته ما حتی یک لیتر سوخت نفت کوره نیز در نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران استفاده نکردیم و باید با بهینه‌سازی مصرف سوخت به حفظ محیط‌زیست کلانشهر تهران کمک کنیم.

اوجی تأکید کرد: در حوزه بهینه‌سازی مصرف، ارتقاء موتورخانه‌های ساختمان‌ها به صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز انجام می‌شود. همچنین گازسوز کردن خودروهای عمومی نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

*یارانه سوخت دو برابر کل درآمدهای نفتی کشور در سال 1400

وزیر نفت در پایان گفت: سال گذشته کل صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی،‌ فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی درآمدی معادل 43 میلیارد دلار برای کشور به ارمغان آورده‌اند. این رقم را با یارانه سوخت به میزان 80 میلیارد دلار مقایسه کنید. این میزان یارانه نباید برای مصرف غیربهینه پرداخت شود، در نتیجه بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله اولویت‌ها است.

ارسال نظر