شناسه خبر : 22512

مجموع هدر رفت آب آشامیدنی کشور حدود ۳۰ درصد اعلام شد

مجموع هدر رفت آب آشامیدنی کشور حدود ۳۰ درصد اعلام شد

شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران مجموع هدر رفت آب آشامیدنی (اتلاف و آب بدون درامد) کشور را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، گوهری به نام آب؛ با سختی تهیه، تصفیه و به در خانه‌های مردم رسانده می‌شود، اما بخش زیادی از آن هدر می‌رود.
 
سید علی سیدزاده مدیر کل روابط عمومی و دفتر ارتباط با مشترکان شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در این باره گفت: مجموع اتلاف و آب بدون درامد کشور حدود ۳۰ درصد است که از این مقدار حدود ۱۵ درصد آن هدررفت واقعی (نشت از خطوط و شبکه‌ها، سرریز از مخازن و...) است.
 
درصد هدر رفت آب آشامیدنی که در چند دهه گذشته تقریبا ثابت مانده است، در برخی مناطق کشور به حدود ۶۰ درصد نیز می‌رسد.
 
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو می‌گوید: هم اکنون ۶۰ درصد آب آشامیدنی مناطقی مانند یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد هدر می‌رود.
 
میزان هدررفت آب آشامیدنی در سال ۹۹ به حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسید یعنی این عدد، معادل مصرف آب حدود ۴۰ درصد مردم می‌شود.
 
فرسودگی زیرساخت شبکه آب آشامیدنی کشور متهم اصلی هدررفت بالای آب شرب است. هدر رفتی که خسارت ناشی از آن در سال ۹۹ بیش از ۸ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
براساس قانون توسعه بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی مصوب اسفند ۹۴ ,وزارت نیرو مکلف بوده است سالانه یک درصد از این هدررفت حدود ۳۰ درصدی را کم کند که تا حالا انجام نشده است. 
 

اما راهکار کاهش اتلاف آب چیست و وزارت نیرو چه برنامه‌ای در این باره دارد؟ 

محرابیان وزیر نیرو می‌گوید: برنامه‌ای برای ورود سرمایه گذار در این بخش داریم که پس از سرمایه گذاری برای اصلاح خطوط و شبکه، از محل آب صرفه جوئی شده بتواند مقداری از آن را بفروشد و هزینه‌های خود را جبران کند و به سود برسد. 
 
 سیدزاده مدیر کل روابط عمومی و دفتر ارتباط با مشترکان شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران می‌گوید: کنتور دار کردن تمام انشعابات، تعمیر کنتور‌های خراب، جلوگیری از نشت و سرریز کردن مخازن از جمله راهکار‌های رفع این مشکل است.
 
 حمید سینی ساز کارشناس بخش آب و کشاورزی نیز می‌گوید: تعیین مدیریت واحد آب شهری، راهکار اصلی جلوگیری از این گونه مشکلات است. 
 
اگر هدررفت زیاد آب، در کنار رفتار مسرفانه مشترکان پر مصرف، در سالی که کمی بارش های آن از بهارش پیداست، تداوم داشته باشد قطعی ناگهانی آب دور از انتظار نیست.
ارسال نظر