شناسه خبر : 21817

اختصاصی چابک آنلاین؛

افزایش قیمت مسکن ربطی به تعداد خانه های خالی از سکنه ندارد

افزایش قیمت مسکن ربطی به تعداد خانه های خالی از سکنه ندارد

رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی سازه ایران، اظهارکرد: تا زمانی که ساختارهای اقتصادی کشور اصلاح نشود و مسکن به عنوان کالای سرمایه ای درسبد خانوارباشد ، کاهش قیمت ها در بازار مسکن به وجود نخواهدآمد.

به گزارش چابک آنلاین، "غلامرضا هوایی" در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: مسکن وابسته به مولفه های متفاوتی است و مهم ترین آن رشد نقدینگی بالا و تورم است، بنابراین برای کنترل بازار مسکن در قدم اول باید رشد نقدینگی و تورم را کنترل کرد.

وی ادامه داد:مسکن عملا به یک کالای سرمایه ای درجامعه تبدیل شده، بنابراین به بازارمسکن باید همراه با معیارهای موثراقتصادی دیگرمانند نرخ ارز،سکه و طلا،قیمت نفت و از همه مهمتر تورم نگاه کرد و نمی شود تورم بالا باشد اما قیمت مسکن پایین باشد.

وی تصریح کرد: هرچقدرحجم نقدینگی بالا باشد قیمت مسکن هم بالا می رود و تقاضای سفته بازی آن هم بیشتر می شود، بنابراین کماکان شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود واین ربطی به تعداد خانه های خالی یا نیازمسکن درجامعه ندارد.

هوایی با بیان اینکه با حذف اجاره نشینی نمی توان قیمت مسکن را پایین آورد، تصریح کرد:در حال حاضر حدود 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که مازاد واحد مسکونی برتعداد خانوار، نشان می دهد که تقاضای سفته بازی در ایران بسیار بالا است.

رئیس هیات مدیره انجمن مهندسی سازه ایران گفت: تا زمانی که مسکن از سبد سرمایه ای خانوارها خارج نشود وضع همین است زیرا مسکن محل سرمایه گذاری نیست.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این که ثبات در بازدهی مهم ترازخود بازدهی است واین ثبات را می توان به واسطه تولید بدست آورد، اما متاسفانه سیاست گذاران به شکل ساختاری از تولید حمایت نمی کنند.

هوایی ادامه داد: تولید کنندگان علاوه بر نیازهای داخل باید نیازبازارهای دوردست هم را شناسایی کنند و این مستلزم حمایت سیاست گذاران از تولیدکنندگان است درحالی که سیاست گذاران پشت تولید کنندگان را خالی کرده اند.