شناسه خبر : 2437

تحقیقات رویترز نشان داد

کاهش ۱۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه آگوست

کاهش 150 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه آگوست

بررسی رویترز نشان داد علی رغم افزایش تولید اوپک در ماه آگوست، تولید نفت ایران روزانه ۱۵۰ هزار بشکه کم شده است.

به گزارش چابک آنلاین، تولید نفت اوپک در ماه جاری میلادی به بالاترین میزان سال 2018 رسیده است زیرا تولید نفت لیبی بهبود یافته و صادرات جنوب عراق به رکورد جدیدی رسیده است. البته کاهش محموله‌‌های نفت ایران به علت تحریم‌‌های آمریکا این افزایش را محدود کرده است.

نتایج بررسی رویترز نشان داد، 15 عضو اوپک در ماه آگوست 32.79 میلیون بشکه نفت تولید کردند که 220 هزار بشکه در روز از ماه جولای بیشتر است و بالاترین میزان در سال جاری محسوب می‌‌شود.

اوپک و هم‌‌پیمانانش در ماه ژوئن توافق کردند تولید خود را افزایش دهند. ترامپ از تولیدکنندگان نفت خواسته بود تا کمبود عرضه ناشی از کاهش صادرات نفت ایران را جبران کنند تا قیمت‌ها نیز پایین بیاید چراکه قیمت نفت برای نخستین بار از سال 2014 تاکنون به 80 دلار در هر بشکه رسیده بود.

اوپک و روسیه و دیگر اعضای اوپک در ماه ژوئن توافق کردند به تعهد 100 درصدی به توافق کاهش تولید بازگردند. توافقی که از ژانویه 2017 آغاز شد. تولیدکنندگان ماه‌ ها به علت کاهش تولید ونزوئلا و چند کشور دیگر عضو اوپک، بیش از 160 درصد به توافق کاهش تولید پایبند بودند.

عربستان که یک افزایش قابل اندازه‌گیری در میزان تولید خود متعهد شده بود، اعلام کرد این تصمیم (بازگشت به تعهد 100 درصدی) یعنی افزایش تولید حدود یک میلیون بشکه در روز.

بر اساس این بررسی، پایبندی اوپکی‌‌ها به توافق کاهش تولید از 117 درصد در ماه جولای، به 120 درصد در ماه آگوست افزایش یافته است. زیرا تولید بیشتر از سوی عربستان و دیگر کشورها کاملا کاهش تولید از سوی ایران را جبران نکرد و تولید ونزوئلا و آنگولا نیز کاهش یافت.

بیشترین افزایش تولید در این ماه از سوی لیبی بوده است. دومین افزایش تولید به عراق باز می‌گردد که صادرات جنوب این کشور یک رکورد بالا ثبت کرده است. عربستان نیز پس از افزایش قابل توجه در ماه ژوئن (10.60 میلیون بشکه در روز)، ظاهرا از طرح‌‌های افزایش بیشتر در ماه جولای منصرف شده و ماه گذشته (جولای) تولید خود را به 10.40 میلیون بشکه در روز کاهش داد. البته در ماه آگوست میزان تولید خود را اندکی بالا برد و به روزانه 10.48 میلیون بشکه رساند.

تولید نفت نیجریه نظیر لیبی که به علت توقف تولید بدون برنامه به علت ناآرامی ها و درگیری‌ ها از توافق کاهش تولید مستثنی هستند روزانه 30 هزار بشکه افزایش یافته است.

بر اساس آمار این بررسی، کویت و امارات پس از افزایش تولید در ماه جولای، میزان تولید خود را در ماه آگوست بدون تغییر نگاه داشته‌‌اند.

در میان کشورهایی که تولید کمتری داشتند، بیشتری کاهش مربوط به ایران بوده است که روزانه 150 هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش داده است.

تولید نفت ونزوئلا نیز کاهش یافته است و در آنگولا نیز به علت کاهش طبیعی در میادین نفتی تولید کاهش یافته است.

بر اساس بررسی رویترز، علی‌رغم این کاهش‌ها، تولید نفت اوپک در ماه آگوست به بالاترین میزان از سپتامبر 2017 رسیده است. علت این امر تاحدی به علت اضافه شدن جمهوری کنگو به اوپک در ماه ژوئن است نه به علت افزایش تولید کشورهای عضو.

ارسال نظر